God is helemaal terug,- hij staat midden de mensen en is een Beerschotsupporter

Over geloof, communicatie en cultuurvirussen

Na de post die geen brief op tijd kan bezorgen, de Belgische voetbalbond met een ploeg die nooit wint, en de uitgeblustedanneels.jpg VLD, is het nu de beurt aan de leeglopende Kerk om haar communicatie op te vijzelen. In Communicatie kan tot hersenstilstand leiden’ hebben we dat fenomeen al uitvoerig uit de doeken gedaan: overal waar de dingen niet werken duiken de dag van vandaag ‘communicatiespecialisten’ op, om een stront met een strikje errond te verkopen, zoals dat heet. De katholieke geloofsleer is bij ons niet echt trendy en kan dus best wat marketing gebruiken,- dus togen de creatieve genieën uit die sector aan het werk.

Er circuleren via de pers al ideeën rond de kerkcampagne: hij zal niét draaien rond ethische waarden zoals soberheid en waarachtigheid (daar koop je niets voor), of ook niet rond de bonte santeboetiek van engelen, duivels en het laatste oordeel (‘onwetenschappelijk’ zeggen de bedenkers, alsof dat iets met wetenschap te maken heeft); en nog veel minder rond Jezus, de eigenzinnige rebel die achterstevoren op een ezel reed en de pingelaars de tempel uitjoeg (te subversief, en vervelend voor de marketeers zelf). Neen, niemand minder dan God zelf ligt in de etalage. De mysterieuze vaderfiguur dus, de oerpatriarch van de Joden die door het Christendom van zijn scherpe kantjes ontdaan werd…

Lees het artikel        Dit artikel openen in PDF-formaat

 

Advertenties

14 Reacties op “God is helemaal terug,- hij staat midden de mensen en is een Beerschotsupporter

  1. Na de revival van de Schepper als Intelligent Design (of beter: Stupid Design, zie http://www.youtube.com/p.swf?video_id=YaP-WxzC9Ic&eurl=&iurl=http%3A//sjc-static11.sjc.youtube.com/vi/YaP-WxzC9Ic/2.jpg&t=OEgsToPDskIhO97wwiF8o7JCsPwepXsz&eurl=)
    zijn er nu de reclamecampagnes als ultiem redmiddel voor zinkende schepen. En in Belgenland wil dat zeggen dat na de politieke partijen, nu ook god een marketingsausje meekrijgt. En weldra… koning Filip en Koningin Mathilde?
    En nochtans, god is al een tijdje met brugpensioen. Zie http://www.yilli.be/columns/godismetbrugpensioen.html

  2. Weer een schitterende analyse, Johan, een blasfemie met engelenhaar en kerstlichtjes.
    Het wereldwijd neoliberalisme dat de menselijke vrijheid verabsoluteert, kantelt inderdaad, paradoxaal genoeg in een postmoderne versie van de Grieks-tragische noodlotsgedachte (Moira): de vrijemarkteconomie, aangevuld met een politieke correctie van de gelijke-kansen-doctrine, levert ons uit aan het absolute, ultieme kansspel. Structurele verklaringen worden onmogelijk.
    Mag ik ook wijzen op het recente boek ‘De domesticatie van het noodlot’ van Jos De Mul. Hij vertrekt van de Bijlmerramp, het vliegtuig dat neerstortte op een Amsterdamse woonwijk. Aan de hand van dit voorbeeld onderzoekt de schrijver wanneer we over een noodlottig toeval met tragische afloop kunnen spreken. Van hieruit stapt hij terug naar de oervorm van de Griekse tragedie. Aan de hand van klassieke tragedies als Prometheus, Antigone en Medea, werpt de Mul een nieuw licht op hedendaagse vormen van tragiek. Het lot, bv. bij de schikgodinnen speelt een belangrijke rol. Hierdoor kan de mens de macht over zijn leven buiten zichzelf leggen. Dat zal later uitgroeien in de christelijke traditie tot de opvatting dat het noodlot wortelt in de voorzienigheid Gods. Dit zal duren tot god door Nietzsche dood wordt verklaard. Volgens tegenstanders zal dit leiden tot nihilisme dat we terugvinden in zowel de werken van Laplace als Houellebecq.
    In die optiek bespreekt de Mul de verwondering van de mens over de toevalligheid van zijn lot. Hij ziet het toeval als een complex en veelzijdig verschijnsel. De toevalligheid in het bestaan en de daaraan verbonden tragiek is niet te ontkennen. Maar het ‘toeval’ is zowel een religieuze als een atheïstische notie: ze verenigt alle ideologische tegenstellingen in een ‘open society’.
    Die Danneels zou ik wel eens willen pijpen. Maar dat is dan weer mijn noodlot: het sex-appeal van verstandige mannen.
    Groeten uit Gent

    Anastasia

  3. Het is Kardinaal Daneels zelf die de Kerk moet leiden. Is dat niet zijn opdracht van God?
    Gelooft de man eigenlijk en kan hij zijn geloof uitdragen?
    Nu houdt hij zich bezig met het Koninklijk Huis inplaats van met de Kerk. Terwijl hij met valse Prinsen rondzeult vergeet hij de echte Koning.
    Reken daar maar eens de Bisschoppen bij…wie heeft er onlangs nog een Bisschop gezien?

  4. Ik! Ik heb onlangs een bisschop gezien, hij gaf zich uit voor Sinterklaas en kneep in mijn borsten. Ik prevelde een Ave Maria maar Zwarte Piet zat al in mijn broekje. Ik kreeg nadien veel zoetigheid binnen.

    A.

  5. Weerom een ijzersterke tekst, gelezen tijdens de noodlottige monoloog van Tristan tijdens het derde bedrijf van ‘Tristan und Isolde’…
    Ik moet wel zeggen dat ik de versmelting van Toeval en Lot in de analyse en reacties eigenaardig vind.
    Wat trouwens met een voluntaristische Verhofstadt als neo-liberaal en Oppermanipulator die een soort van collectieve vrijheid predikt, absoluut gelooft in de wil van de mens om de wereld te veranderen en dus het noodlot afzweert?
    Gelukkig zwierf ik de voorbije dagen rond als Kerstman in plaats van Sinterklaas, dus ik ben vrij van zonden…

    Groetjes,
    Hermes

  6. inderdaad
    Torfs is nog enkel glijmiddel… en welk een !
    In 1985 was hij nog kondoom : hij werkte de ganse vzw-struktuur uit voor de katholieke kliniekjes, die zonder nonnekes vielen.
    Een dubbele vzw-stuktuur, een met nonnekes en een onderliggende met KBC-ers en Kul-proffen gingen daarna
    de grote fusie-slag winnen in de ziekenhuiswereld, samen met Minister Coens en Dehaene….
    en Torfs loopt sindsdien op fluweel…
    De Kerk … een winnend team..zelfs zonder God, bal of spelers…
    toch opmerkelijk
    en … immer mehr…
    de kerk krijgt nu ook grote delen van de gevangeniswereld + subsidies in handen om er oeroude internaten van te maken

  7. Wilfried Pauwels

    Lieve man, ik heb de indruk dat je van echte religiositeit nog niet echt veel snapt. Is dat niet teveel onder invloed van propaganidstische uiteenzettingen aan de aan de VUB, die het Licht in de duisternis van de domme gelovigen wil verspreiden. Gelovig zijn is, tegen alle verdriet en angst in, hoopvol door het leven te gaan. Het belangrijkste middel daartoe is, voor mij, de mens vlakbij, je naaste te beminnen, te dienen naar het voorbeeld van Jezus Christus, die ik mag tot mijn voorbeeld nemen. Ik ken duizenden mensen, dikwijls ook gelovigen, die zich ingezet hebben en blijven inzetten voor sukkelaars, voor verlaten mensen, voor mensen met een groot verdriet. Religieus zijn is voor mij een zeer grote eerbied hebben voor mensen, voor de natuur, voor de geringen vooral, voor het geweten van iedereen, niet alleenrespect maar dienstbaarheid. ik hoop mijn leven in dienst van mijn naastete stellen, “geen theorie maar concrete kleine dienstbaarheid iedere dag”, zodat de gewone mens in mijn omgeving op mij mag betrouwen. Sleur daar niet teveel would be geleerdheid bij. Ik dank U voor Uw teksten, die ik aandachtig lees enwaarvan ik de geleerdheid en vrijmoedigheid en eerlijkheid bewonder. Eerlijkheid is trouw aan zijn eigen geweten en, U zult dat weten, dat is niet altijd gemakkelijk. Helpen bouwen aan een betere maatschappij, op mensenmaat, met kleine stappen, zonder veel woorden. Dat niet bij woorden laten, maar heel kleine daden stellen.

    “Hieraan zal men zien dat zij mijn volgelingen zijn, dat zij elkander liefhebben”. Maar de reklame heeft liefde herleid tot passie, tot lust, maar liefde is de andere, “l’Autre, van Levinas” proberen goed te doen, zoals die het zelf verlangt. Daarom ben ik christen en katholiek.

    Ik wens U en alle vrienden, lezers, oprecht geluk in het nieuwe jaar. “Mocht er nooit meer oorlog zijn, nergens ter wereld”.

    Dat is mijn hartewens,

    Uw oprechte bewonderaar, Wilfried Pauwels.

  8. Lieve Wilfried Pauwels,

    Ik heb de indruk dat u de boodschap van het artikel niet hebt gesnapt. Het is helemaal geen kritiek op geloof noch de Kerk, Belgische paus Danneels wordt zelfs beschreven als charismatisch en meer van dat moois (ik moet wel toegeven dat ik eerst dacht dat ik het lovende gedeelte over de kardinaal verkeerd had gelezen).
    De kritiek van Johan Sanctorum gaat over het verdoven van onze kritische geest (ziel?) op maatschappelijk niveau, waar veel zogenaamde communicatiespecialisten een sport (en broodwinning) van maken. Na de advocaten en notarissen zijn nu ook de reklamejongens “knetter”-beroepen…

  9. waarom is Levinas met zijn Autre dan tegen een samenleven van Joden en Palestijnen? Levinas is tsjeventaal: mooie filosofische traktaten maar om ze in zijn achtertuin toe te passen blijkt hij toch meer soldaat dan filosoof.

  10. Wilfried Pauwels

    Lieve Eric,

    Speel je niet duidelijk de man in plaats van de bal. Ik ben niet op de hoogte van uw verhaal over levinas, die de Palestijnen het licht in de ogen niet zou gunnen. Als dat waar zou zijn, wat ik betwijfel, zou Levinas, met zijn prachtige visies, in werkelijkheid niet trouw zijn aan zijn idealen en aan zijn levensweg. Ik blijf overtuigd dat een maatschappij die eerbied en zelfs meer, liefde heeft, voor de mens aan zijn zijde , de naaste, een goede maatschappij is. Maar je hebt gelijk dat het er niet op aan komt van te theoretiseren, maar te doen. Leven is vooral niet beperkt tot het denken of het ‘praten’. Ik ga akkoord dat wat Israël de Palestijnen heeft aangedaan en aandoet, absoluut funest is.

    Ik las met sympathie uw verwijzing naar ‘de soldaat’. Is het niet stilaan tijd om alle militarisme, alle geweldadigheid, alle wapensmederij te stoppen. Daar zijt gij waarschijnlijk ook van overtuigd. “Nooit meer oorlog”! Ik heb als kind lijken gezien van gesneuvelde soldaten van meerdere legers, verkoolde lichamen va kinderen bij een bombardement. Schande! Daar loop ik reeds heel mijn leven mee en ik heb alleen mar toegekeken en gezien, het gehuil van gekwetsten gehoord, maar persoonlijk geen lichamelijk leed, wonden of zo door de oorlog ervaren. Help alle militarisme te bestrijden.

    We spreken nog niet van de wpenindustrie en de financiers die het goed weer uitmaken. Dank voor Uw aandacht en tot “kijk”! Wilfried.

  11. erwin bauwens

    waarom is er op de publieke chat sites geen katholieke chat zowel voor minder jarige als meerder jarige zoals place to be en chat.be er zijn wel andere goddiensten maar catholieken staan er niet tussen kzou graag der verandering in zien als dit zou kunnen.dat zou de kerk ten goede komen tis den tijd vant chatten weet je en zou goed zijn d

  12. erwin bauwens

    waarom is er op de publieke chat sites geen katholieke chat zowel voor minder jarige als meerder jarige zoals place to be en chat.be er zijn wel andere goddiensten maar catholieken staan er niet tussen kzou graag der verandering in zien als dit zou kunnen.dat zou de kerk ten goede komen tis den tijd vant chatten. dat zou kinderen en volwassen goed uit komen mocht dit gebeuren op comercieele chats site’s

  13. Beste Johan,

    Hier een berichtje van mij..(Sorry van de website,maar ik had geen andere)
    Ik ben het volkomen eens met vele schrijvers op deze website.Ik heb verschillende brieven naar bisdommen geschreven,en één antwoord terug gekregen,en nog wel met een ongepast antwoord.Ik ben een boek over het geloof aan het
    schrijven en er is dagelijks inbraak in mn pc van s’morgens tot in de nacht aan één stuk door.Dit heb ik ook geschreven aan de bisdommen tot zelfs in het buitenland..Ik vraag Mij af als persoonlijke vertegenwoordiger van God,wat er gaande is met de Kerk,als men dit allemaal toelaat..Voor Mij is het dan een grote huichelbeweging aan het worden..

    Met vriendelijke groeten,Zoon van God
    Everardus Geurts
    St-Truiden

  14. Borms Kaatje

    vanaf ik mij herinner was ik altijd aan het spreken met mijn Jesus en mijn Vader en mijn Engen bewaarder tot verwondering van mij ouders die vonden dat ik ergens niet normaal was.Als ik luister naar de raad van mijnVader,Jesus of Engel Bewaarder,zijn naam ? Michael,dan loopt alles prima zoniet een heb ik echt wel een probleem.Als ik iets vraag,NOOIT voor mezelf,dan krijgen deze mensen altijd hulp;als ik vraag voor mezelf krijg ik het antwoord ,men wel weet wat ik nodig heb.De vraag ,heb ik vertrouwen in mijn Vader,Jesus ? Honderd percent en dan mag U mij gek noemen,geen probleem,maar alles wat Mijn Vader en Jesus of Engel zegde of verwittigde is altijd uitgekomen ,soms onzinnig en ongeloofelijk.Ik heb de meest gekke dingen meegemaakt ,als iemand mij dat zou vertellen zou ik het ook niet geloven, maar dat was wat ik meegemaakt heb ,dus ?Ik heb chez-nous gesticht zonder 1 cent, hulp aan allen die nergens anders binnen mogen,hoe kan dat ? Wij hebben nu 6 personeelsleden en 5 vrijwilligerd betaald, Als wij zonder koffie zaten ? geen probleem,er was altijd wel iemand die 2 a 3 kg koffie kwam brengen ,ik maak mij nooit zorgen .Als je met de Heer wandeld dan waakt hij over U .Vanaf ik kind was ben ik ziek geweest,altijd pijn gehad,een niet prettig leven,zwaar,maar,er was altijd hulp,ik maak mij dan ook geen zorgen,als zou ik morgen 100.000 euro moeten betalen,want ik weet dat het er zal zijn.Ik heb zoveel voorbeelden gehad,voor mij is er Mijn Vader,Jesus , zijn Koningrijk en mijn engel bewaarder.Dank U mijn Vader,mijn Eeuwige liefde en vertrouwen.Borms Kaatje ,ik wens liefde en vrede voor allen,en geloof dat er een liefhebbende Vader is .Ik maak deel uit van de kerkploeg in Neder-over Heembeek