Blicke auf Europa

 Hoe het ‘Avondland’ zijn eigen geschiedenis bijkleurt

Het bombaste feestgblicke.jpgedruis rond ‘50 jaar Europese Unie’ is al een tijdje achter de rug, en nu pas komen de smeuige anekdotes boven rond het getouwtrek in de coulissen, typerend voor heel het Europese verhaal. Want deze viering ging vooral over façades en charades, nietszeggende ‘grote’ verklaringen, en… een tentoonstelling in de Brusselse Bozar, die het nobele karakter van de Europese gedachte in de verf moest zetten. Dat alles in het kader van het Duitse voorzitterschap: dit jubileum moest ook weer een stukje Duits verleden witwassen, door terug te grijpen naar de onbezoedelde romantische periode van de 19de eeuw, met namen die klinken als klokken: Goethe, Schiller, Novalis, allemaal bevlogen ‘Europeanen’ die door de nazi’s naderhand op demonische wijze werden misbruikt. Zeggen de geschiedenisboekjes.
 En vermits we nu eenmaal in een beeldcultuur leven, moest de Bozar dit groot pardon voor de Duitse Geist picturaal in de verf zetten. Daartoe werden een aantal 19de eeuwse borstelridders van stal gehaald, zoals Christiaan Gottlieb Schik, Caspar David Friedrich, en Friedrich Overbeck. Nog nooit van gehoord, zegt U? Wel, het is een vrij pover gezelschap dat uiteraard verbleekt bij onze eigen Vlaamse schilderkunst. Terwijl de catalogus ronkt over het ‘nieuwe Europese bewustzijn’ dat deze’ revolutionaire kunst’ uitademt, zag ik vooral gefantaseerd-idealistische landschappen die als kalenderplaatjes niet zouden misstaan, afgewisseld met kleinburgerlijke huistaferelen, lieftallig mediterende maagden, of dichters die volstrekt contextloos voor zich uit staren. Hier klopt iets niet, dacht ik toen. Pas onlangs klapten de curatoren van de expositie uit de biecht,- een ontluisterend verhaal.
Het artikel lezen     Openen in PDF

Advertenties

8 Reacties op “Blicke auf Europa

  1. Ik ben het er helemaal mee eens ik weet wat u bedoelt
    Als de winnaars de geschiedenis schrijven…. is ze gekleurd
    Gelukkig kan bijna niks meer geheim blijven in deze tijd
    Voor mij is deze tekst niet goed leesbaar met al die superlatieven
    Ieder zijn ding.
    Hier bijna hetzelfde verhaal op een andere manier benaderd
    http://www.kenjedit.be

  2. jaak peeters

    Juist!
    J. Peeters – Olen
    Men leze mijn ” De gekwetste mens” ( Damon)

  3. Anastasia

    Schitterende analyse van het perverse Europese idee. Maar waar zijn Napoleon en Hitler gebleven, ook nochtans fervente ‘Europeeërs’? En kijk ook eens naar dat varken Sarkozy, wat een vurige Europeaan dat wel is.

    De burgerij in België en de rest van Europa heeft zich het afgelopen decennium in grote mate bediend van het neoliberale project van de Europese eenmaking om haar concept van de ‘nachtwachtstaat’ in de diverse landen door te duwen. Deze evolutie zorgt voor een groeiende afkeer van de bevolking tegenover de EU (de strijd van de dokwerkers bijvoorbeeld kan op veel sympathie rekenen). Alle nationale regeringen voeren hun bezuinigings- en privatiseringspolitiek in de naam van Europa: “Er is geen alternatief” of “Het mag niet van Europa”. Zo is een van de peilers van de EU de wet op het concurrentievermogen. Nationale staten kunnen niet langer beslissen over staatstussenkomst via subsidies en dergelijke zonder het fiat van Europa. Indien een nationale regering het verdict van de Commissie naast zich neerlegt, volgen sancties.

    Het nieuwe particularisme is daarom de enige oplossing, politiek maar ook cultureel en artistiek. De meditatie en de afzondering, het conlaaf, de loutering. Zeven dagen en zeven nachten in bed, zonder ophouden en zonder contact met de buitenwereld.
    En geen Tsjechische of Albanese hoeren, die verpesten hier de markt, ik kan ervan meespreken!
    Uw toegenegen slavin
    Anastasia

  4. Vernaeve Jozef

    Dit artikel legt de vinger op de wonden van Europa en zoals Prof . Van Langendonk ooit zei : wordt Vlaming eer ge europees wilt worden – daar zit het hem juist .

    Onze romeinse manier van omgaan met macht en deze te bestendigen is nog steeds niet gewijzigd. We hebben ons mond vol met regeltjes hoe het politiek correct moet maar ondertussen zorgt men vooral voor zijn eigen vetpotten

    Ik ben een kind opgegroeid tussen de “negers” van de Congolese fleuve, heb hun decolonisatie meegemaakt en zie hoe men nu het grote Europa vooral van de macht en het geld wil eenmaken .

    Dit alles is en blijft tot lof en glorie van de machthebbers, hoeveel en hoe vaak gaan zij dit nog ongestraft mogen doen – Ja zelfs de vakbonden, mutualiteiten, NGO’s etc…… zijn in feite ten dienste van de macht en haar bestendigheid.

    Moesten we nu eens allen wat ook ons ras is en vooral dit beseffend en er echt aan houden, koesteren dat we anders zijn, toch in staat zijn om samen op te bouwen, samen te ontwaken als een grote groep verworpenen der aarde en dan gaan bouwen aan een nieuwe wereld waar niet alleen “de happy few” een kans krijgen maar echt iedereen . Neen we verkiezen de mandarijnen politiek waarmee zoveel chinezen vandaag worden onderdrukt en uitgebuit. Zolang ons onderwijs gericht is op het kweken van elites, zolang wij meer waarde hechten aan stijl en attitudes dan aan kennis en feiten, ja zolang worden wij voor de gek gehouden door romantische dromen – ook een wereld waar iedereen een echte kans zou krijgen .

    I had a dream en ze vermoorden martin luther King, wie is de volgende ??????

  5. filips Bossuyt

    Fantatische analyse,proficiat

  6. Johan,

    Zijt ge zeker dat er van censuur sprake is? Een commentator van Die Welt schrijft dat het project van Blume en De Wolf tijdens een stemming van de Stiftungsrat der Bundeskulturstiftung samen met andere projecten de duimen heeft gelegd voor de “Blicke’-tentoonstelling::

    http://debatte.welt.de/kommentare/1139/zensur+in+bruessel

    Er zou dan sprake zijn van propaganda, maar niet van censuur; toch een nuance ide gemaakt moet worden. Dit doet op zich niets af aan de waarde van het Blume-De Wolf-project, noch aan de juistheid van uw analyse van de moerassige onderbouw van het “Europa”-concept. Maar het zou interessant zijn te weten hoe de vork juist in de steel zit…

  7. Luc Verbeke

    Letterlijk is er inderdaad geen censuur. Wel is het project van Blume en De Wolf weggestemd, juist omwille van de ‘politieke opportuniteit’ zoals dat heet, zeker in het kader van het Duitse E.U.-voorzitterschap. De twee doen trouwens heel hun zaak uitvoerig uit de doeken in het jongste nr. van de Witte Raaf, waarop Sanctorum’s analyse uitstekend aansluit.

  8. Dank u voor die informatie.