Terreur ad infinitum

Bereidt het regime zich voor op een nieuw bestaan van angst-manager?

 Op kerstavond van 2007 werd op heel het Belgisch grondgebied een terreuralarm eerste klas van kracht. We kennen de aanleiding: een vermeend ontsnappingscomplot rond ex-voetballer en Al-Queda-sympathisant Nizar Trabelsi, verblijvend in de gevangenis van Nijvel. 24 u later stond heel het gezelschap al weer op vrije voeten, want men vond nergens bezwarend materiaal. Het alarm bleef wél van kracht, tot ver na de jaarwisseling. De politieke context en het tijdstip spreken uiteraard boekdelen: de interimregering Verhofstadt was net uit de startblokken geschoten, en hoe kon men dat beter onderstrepen dan met een grootscheeps gebaar van zorg, alertheid en daadkracht.Senator Jean-Marie Dedecker sprak dan ook van een groteske ‘kerstshow’. Dat was het inderdaad. Daarbij is ook de ongerustheidheid van mensenrechtenactivisten als Raf Jespers terecht: het war on terror-concept, dat nu ook onze contreien is binnengeslopen, zet de deur open voor een permanente uitzonderingstoestand, waarin burgerrechten ondergeschikt zijn aan de ‘nationale veiligheid’, zoals dat heet.

Haast een maand na de afkondiging van het alarm, noopt dit alles echter tot bijkomende bedenkingen rond opinie-management, massamanipulatie en geënsceneerde angstpsychoses. Bijvoorbeeld over het feit, hoe draconische alarmprocedures ook échte feiten kunnen uitlokken, die dan weer een argument vormen voor een verstrenging van de procedures….

Lees het artikel  
Dit artikel openen in PDF-formaat

Advertenties

22 Reacties op “Terreur ad infinitum

  1. Is de nieuwe UNO niet zoals die andere Italiaan die ook bij de koning geroepen werd in een crisis en de opdracht kreeg een minderheids regering te vormen?
    Deze oud socialist vormde een regering met corporatiistische vakverbonden
    Mussolini ging ook niet meer weg tot de koning moest gaan…………

  2. Vernaeve Jozef

    prachtige analyse van hoe de Overheid ons manipuleert met schijnangst en alarm, met betutteling en kafkaiaanse toestanden – rij maar eens met je auto dan kom je zeker en vast de pestcultuur van vriend Slangen tegen (lussenplannen, flitsers, nutteloze omleidingen etc…… en OEPS de Societe Generale is er 5 miljard lichter van geworden maar het is hun schuld niet maar van een stoute jongen – Of zou het une Tëte de Turque kunnen zijn ? en ondertussen lijft men in Congo dankzij het internationale akkoord van GOMA Nkunda in het reguliere leger in terwijl Kabila bij zijn vriend Kagame om nieuwe instructies gaat die op zijn ze gaat halen bij de Societe of bij Bush – Resultaat wij mogen altijd maar meer betalen en werken en blijkbaar doen we altijd maar minder met onze sterke euro ??? Wie houdt men hier voor de AAP ?

  3. Luc Walraevens

    Vrienden van me stuurden me met aandrang naar deze website.
    Ik moet zeggen: zelf docent filosofie zijnde, ben ik van de ene verbazing in de andere gevallen. Sommige artikels zijn zo populistisch-rechts (zoals dat over Leyers en de Islam), andere, zoals dit over het terreuralarm, dan weer anarchistisch-links. Wel altijd prachtig geschreven. Ofwel is die Sanctorum een sluwe snaak, die beurtelings bij de twee kanten van het politieke spectrum steunt zoekt. Ofwel is hij echt een gespleten natuur. Ofwel is hij de meest interessante Nederlandstalige filosoof van de laatste decennia, die bezig is om een discours te ontwikkelen dat de oude links/rechts-tegenstellingen overstijgt. Ik ben er nog niet uit, ik moet nog verder kennis nemen van dit opmerkelijk geheel van teksten.
    Wat nu dit artikel over het terreuralarm betreft. Stilistisch sterk. Een lange boog van de psychopaat-bommelder uit het St. Camillus-gesticht, naar het (zelf-)genezingsmotief van de ‘culturele bel’. Met heel het afzichtelijk politiek gekonkel inclusief de angstrethoriek daartussen in, en de Verhofstadt-fin-de- carrière-show als triest dieptepunt. De vergelijking met Putin vind ik er wel wat over, dat doet Johan Sanctorum regelmatig: de dingen zo scherp stellen dat ze haast een karikaturale dimensie krijgen. En dan heb je ook de neiging om het niet ernstig te nemen.
    Interessante gedachte die ik nog nergens ben tegengekomen: de staat als afgebleekte verwording van een prenatale wensdroom. Ik ga J.J. Rousseau eens herlezen, en meteen ook Bakunin. En Sanctorum zelf, uiteraard. Fascinerend, dit gedachtenspel.
    Onbegrijpelijk dat men een levend fossiel als Etienne Vermeersch steeds weer bovenhaalt als ‘de Vlaamse topintellectueel’. Gaat er dan niemand van de media eens verder kijken dan hun neus lang is? Of wil Sanctorum zelf ‘onder de waterlijn’ blijven?

    I

  4. “Men moet niet met de leugen dialogeren, want dat leidt ons enkel dieper in het labyrinth.” Dat lijkt me de clou van dit verhaal.
    Misschien nog even stellen dat de overheid ondertussen onverdroten voortgaat met het bouwen van ‘culturele centra’, met de bedoeling om subversieve tendenzen op te slorpen. Nu ook weer in Antwerpen: ik geloof dat ze er een stuk of zes gaan bouwen.
    De terreur van de baksteen!

    C.

  5. …tot spijt voor wie het benijdt….
    De gewone man heeft een ongelooflijk potentiëel om aan terreurdreiging enz.. .zijn kloten te vagen. Buurvrouwen maken er geen woord aan vuil. Op de treinen naar de Nord bebbelt men , GSMt men , kaart men . …
    Dit is linwendige, al dan niet spontane lobotomie… prachtig.. eigenlijk draait de boel verder of er niets aan de hand is.

    Tijdens voorbije oorlogen hebben ze in de dorpen ook voor een groot stuk gewoon gedaan of hun neus bloedde en het gewone dagelijkse leven verdergezet… STRAF KLOOTJESVOLK

  6. nog spijt ?
    zefls de linkse intellectueel kijkt sinds de Justitie-clownerie “Dutroux” ook liever naar de kosmos, dan zich nog in te laten met de fratsologie van de Morgen en consoorten.
    Nadat elk denkend mens zich ook MOEST aansluiten , zij het zonder mening, bij de Wiite Beweging. in sept 1996.. kotste de Mongool Yves Desmet de onnozelste prietpraat in de verbouwereerde hersenpannen van postmodenisten, die dachten al alles gezien te hebben. Psychopatische manipulatoren zoals Debaets… Louve X1 bescheten en bezeikten de schaarse bladzijden van het gazetje De Morgen… tot kotsen toe.

    Soit : met wat kunnen ze nu nog komen om “de intellectueel ” uit zijn muzische ruimte te krijgen ?

    Alleen “De Gek ” is en blijft alert.. en voorspelbaar gevaarlijk bij terreur
    Toch tof dat een late roeping, de Rijcke Pater van de Broeders van Liefde in Bierbeek een Wetenschappelijke uitleg weet ivm met de GSM, die de treinen stillegde bij Nieuwjaar. Die Pater hoorde ook een stem bij zijn roeping.. den ene gek is den andere niet.. zegt Skepp;

    Ook Eyskens Junior hoorde krollige Decrem iets zeggen over Brogel.. maar eigenlijk was het niets… alleen Nisar Trabelsi is op de hoogte .. en dat is voldoende.

  7. timmermans etienne

    Weer eens prachtig uiteengezet,wat mij vooral bijblijft is het citaat VAN EEN AANTAL SCHIZOFRENEN WETEN WE DAT ZE IN FEITE GEEN TE KORT HEBBEN,MAAR EERDER EEN SURPLUS AAN WERKELIJKHEIDSBELEVING
    Voor de rest denk ik dat Machiavelli en dan vooral zijn werk DE HEERSER bij veel
    leidinggevende gezagdragers een prominente rol speelt

  8. Anakin Skywalker

    Dit is heel herkenbaar. Hypnose van de massa. Het beheersen van de veestapel door ze zoet te houden met consumptie of angst in te boezemen met terreur. Vrije gedachten zijn het gevaarlijkste virus voor het establishment. De media zorgen voor voldoende witte ruis zodat de meest kritische stemmen in het gedruis verdwijnen.

  9. Anakin Skywalker

    “Zelfzorg en het uitbouwen van kleine, organische gemeenschappen, in de marge van het systeem is wellicht de enige échte terapie. ” Een uitstekend idee. Wees echter waakzaam, en hou u vooral bezig met het kweken van groenten en kleinvee, en maak muziek en schilderkunst over de liefde en de natuur, en uw organische gemeenschap zou best geen kritische noten verspreiden, of wat revolutionaire potentie ontwikkelen wat de veestapel van mijn vorige opmerking ongepast onrustig kan maken. Men zal hier geen tweede keer toelaten dat er een soort vakbond-achtige structuur ontstaat, maar dit keer tegen het establishment. Je krijgt de stempel van terroristische organisatie, en wordt vogelvrij verklaard. Een terrorist is in de ogen van de bevolking iemand die treinen of vliegtuigen opblaast, maar onlangs definieerde een vooraanstaand politie-figuur terrorisme ongeveer als “het veroorzaken van onrust en gedragswijzigingen op grote schaal bij de bevolking”. Een kriticus met veel navolging is dus een terrorist.

  10. Ai Monglei

    Ik durf het bijna niet te veronderstellen, dat u met deze even briljante als beknopte synthese, een antwoord biedt op mijn opmerking op uw vorige column “De weg naar Mekka…”. Ik veronderstelde hierin dat u in de hondendrol van de gecreëerde angst-psychose rond de moslim “(in)doctrine” was getrapt, niettegenstaande ik uw, voor mij zeer leerzame, analyse over de religie op zich, volmondig kon bijtreden en weeral succulent geschreven vond.
    Nogmaals, zonder te willen claimen dat u met mijn verzoek om u nog eens van uw schoonste (vrouwelijke) kant te tonen, hebt rekening gehouden, werden mijn verwachtingen hierbij volledig ingelost.
    Nu nog het gezaag over uw Menzo connectie laten oplossen in het niets (of bent u van plan om vanaf nu sportverslaggeving te doen), en ik zie het allemaal weer scherp, en ben klaar om mij opnieuw te laten verrassen.

  11. Merkwaardige mix van gedurfde politieke analyse en regressief-terapeutisch kwakzalven. Ik heb het niet zo voor die Ringoet, naar het schijnt is dat weer zo’n goeroe die niet van zijn vrouwelijke patiënten kan blijven.
    Sterk is de analyse van de Verhofstadt-strategie: ik heb dat in geen enkele krant of magazine kunnen lezen. Zijn die journalisten blind of wat? Of toch allemaal verkocht?
    Blijft dan natuurlijk die psycho-analyse van de angst. In de tweedeling tussen biologische schrik (het dier dat gaat lopen voor de predator) en oerangst (het post-natale onbehagen, wat de filosoof Heidegger ‘Geworfenheit’ en ‘sein zum Tode’ noemt) ontwikkelt zich, zoals Sanctorum terecht stelt, een derde soort schrik, namelijk deze voor een autoriteit. Het ontzag, de vrees voor de staat, God. Deze vrees wordt politiek uitgebuit en gemanipuleerd, zodat mensen ook voortdurend aangemaand worden om hun vrijheid in te ruilen voor bestaanszekerheid. (Oer-)angst, vrees en schrik. In bijna elke taal komen die drie naar voor, het moet dus echt diep in onze psychische structuur zitten: angoisse-crainte-peur (Fr.), terror-fear-fright (Eng.), Angst-Furcht-Schrecken (D.), terror-metus-pavor (Lat., het Franse ‘peur’ komt trouwens van ‘pavor’). Fililogen aller landen, zet deze reeks gerust verder.

    Tot slot nog iets over die mannelijke drang naar de baarmoeder. Ik maak het elke dag mee, als studente filosofie die haar lichaam verhuurt om haar studies te bekostigen. Wat is dat driftig gebonk op mijn onderlichaam anders dan een hopeloze poging om weer in mama’s buik te zitten? Omdat het niet lukt, worden ze agressief: bij mannen keert lust altijd om in geweld. Vervolgens gaan ze over in de hondjespositie, om nog harder te beuken, en tenslotte proberen ze anaal, bij wijze van straf en… terreur. Mama wil me niet terug, dus pak ik haar in haar kont. Ook plassex behoort tot dat vernederingsregister. Ik laat het doen, en reken nadien af. De ultieme wraak. Dat terugkeren-naar-de-baarmoeder is dus eigenlijk een puur mannelijk probleem. Alle geweld, ook het staatsgeweld, is een sublimatie daarvan.
    Enfin, weer genoten van dit essay, net omdat de auteur zich zo in zijn mannelijkheid blootgeeft.
    Sanctorum ad infinitum!

    Anasthasia

  12. Uw voorspelling rond de VLD-konijnen lijkt alvast haarfijn te kloppen: nu is er de Verhofstadt-imagocampagne van België in het buitenland, en straks de vervroegde VLD-voorzitterverkiezingen. Blijven het nieuws halen met non-events, zo lijkt de boodschap. Het feit dat perscommenttoren deze analyse NIET maken, of althans niet naar buiten brengen, ruikt naar een georganiseerde omerta, door de Heer Slangen ingegeven…
    Mijn besluit: wie echt wil snappen wat er omgaat in ons politiek cirkus, moet Sanctorum lezen.

    Valentijn

  13. KEHBIB !

    Na een onweerstaanbare verleiding tot een deugddoende herlezing van “Terreur ad infinitum”, kon ik na een niet àl te wijs beraad (nog meer adjectieven ?), niet weerstaan om hier ook nog een eigen bedenking toe te voegen. Het gaat hier om een bedenking omtrent een soort “toegevoegde waarde” die elke reglementitis, als eufemisme voor inderdaad institutionele terreur, in zich draagt. Een niet te onderschatten nevenwerking bij de bange, brave burger die zijn burgerlijke gehoorzaamheid, in ruil voor die zó verlangde zekerheid, ten dienste stelt van diezelfde institutionele terreur.

    Op het ogenblik dat de bange burger zich voegt naar het voor hem billijke reglement, bewerkstelligt dit bij hem een “KEHBIB-gevoel” : Kijk Eens Hoe Braaf Ik Ben !

    Trouwens, tussen haakjes : “hallal kebab eten” geeft de moslim datzelfde kehbib-gevoel, denk ik.

    Hier haalt het establishment (het woord is eruit) dus zijn dubbel profijt uit. Hopelijk heeft er ooit ene Jung of Freud of een andere Nietsche hier ooit een traktaat over gepleegd, anders sta ik hier voor Piet Snot !

    Als ik op het containerpark zo’n milieubewuste burger, met in zijn omhooggestoken hand zo’n zakje voor gebruikte alkaline-batterijtjes, zie toestappen naar de compost- of cp(containerpark)-meester, en hem de schrijnende vraag hoor stellen : “Meester, meester, waar mag ik deze batterijtjes deponeren ?”, dan denk ik als would-NOT-be-cp-meester : “Steek dat maar in (een van die) uw gat(en)”.
    Weet die mens veel of eens de container vol, deze aan een doelloze omzwermingstocht doorheen alle landen van Europa begint. Sorry … niet doelloos maar met het doel deze container “verloren” te rijden. Om dan misschien via Marseille of een andere Siciliaanse maffia-haven met een heel containerschip vol te vertrekken om dan in de monding van de Congostroom of in de Stille Oceaan te worden gedumpt om daar dan uiteindelijk ergens via draaikolken en stromingen op het onlangs ontdekte “Zesde” Onderwater-Afvalcontinent te belanden ? Allemaal ANGST waarmee we géén rekening moet worden gehouden.

    Als ik daarna naar mijn stamcafé (“De Volle Maan”, bij Dolf) ga om er in de out-door-rooktent ook een sigaretje te paffen (KEHBIB !), dan zal ik tegen de eerste niet-roker die zich bij “ons” komt voegen, omdat nu eenmaal de leukste cafégesprekken tussen “ons” gevoerd worden, voor het eerst AUTORITAIR snauwen : “Binnen gij !..”

    Daarna zal ik nuchter (genoeg) : KEHBIB !, want het is voor de interessante gesprekken dat ik een pint ga drinken (KEHBIB !) , via de enkel door mij gekende landwegen huiswaarts keren, en zo de alcoholcontroles ontwijken (KEHBIB !) om dan toch nog op een wegversperring voor een anti-terreur razzia van politie te stuiten.
    Gelukkig heb ik mijn bazooka thuisgelaten (KEHBIB !)

    Om u nu maar eens écht angst aan te jagen :
    Wat als al die verzuring zich gaat samenklitten tot één ZUURDEEG ? En begint te rijzen…?? wat een zuurdeeg nu eenmaal doet ? Enkel God, Jahweh, Mohammed en Joost MOGEN het weten.

    KEHBIB ! (mijn kebab is klaar, hoor ik)

  14. Eertijds praatte de Westvlaamse bard Willem Vermandere Vlaanderen vanuit zijn “van God en klein pierken” verlaten Westvlaamse dorp de Vlamingen een vals schuldgevoel aan met zijn “lieken” ‘Bange, blanke man’. Hij bezong daarin, nog steeds vanuit het perspectief van zijn ‘fermette’ in zijn achtergelegen Westvlaams verlaten dorpje, dat hij deze hele wereld had gezien en dat de bange, blanke man zich van zijn ‘complexen’ moet bevrijden. In het geval van de Vlamingen betrof dat hier geenszins het bekende Vlaamse complex dat is ontstaan na eeuwen van Franstalige overheersing die in het land een soort Franstalige übermensch en een ‘Vloms’ üntermensch had doen ontstaan, waardoor Vlamingen nog steeds niet geacht worden voor vol te mogen worden aangezien. Deze bange, blanke man blijft echter een bange, blanke man en wel hierom.

    Daarnet in Scheut, een rustigere wijk van het Brusselse Anderlecht (en niet in de ‘hete’ allochtonenwijk Kuregem van die Brusselse gemeente, waar ik ben opgegroeid en waar de laatste autochtoon allang of dood- of weggepest is) het volgende gezien : uit een school komt een groepje … laat ons zeggen … multiculturele jongeren (laten we de hele groep in zijn verscheiden samenstelling aanspreken om niet één segment ervan specifiek te ‘moeten’ stigmatiseren). Één van de jongeren, die kennelijk bewezen wou hebben dat hij een hele vent is, schopte eventjes in die rustige, betere wijk van Anderlecht, waar het vuil van de gevels niet zoals in vele andere Brusselse wijken nog een aanleiding zou kunnen zijn tot het bovenhalen van het roemruchte, politiek correcte zieligverhaal, een autoruit aan stukken. Zomaar, zonder reden, behalve dan misschien die welke uit het resultaat kan worden verklaard: zijn vriendjes en vriendinnetjes hebben nu respect voor hem (zoals dat heet in de rap[e]wereld). Vervelend wel, dat jeugdige en vooral onschuldige geweld. Vooral voor die mensen voor wie hun tweedehandsautootje al een zo grote investering is dat ze geen garage kunnen betalen en die ook niet in duurdere wijken kunnen wonen waar eventueel ook wel allochtonen wonen, maar dan euh … andere types.

    De auto’s worden veelal niet lukraak uitgekozen. Madame la Baronne en Monsieur Goldstein wonen bij voorkeur niet in die of soortgelijke wijken van Anderlecht en buurgemeenten. Mensen van stand wonen daar niet, al is Scheut niet de slechtste wijk van Anderlecht. Anderlecht is een van de armste en dus ook een van de meest Vlaams gekleurde gemeenten van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Géén Vlamingen, daar waar het Oude Belgische Kapitaal woont, in Ukkel of de Woluwes of zo. Zou de dader een ongeveer tienjarig jongetje zijn ?

    Ik heb het zien gebeuren, of nog belangrijker; ik heb het willen zien gebeuren want ik schrijf erover. En nog andere mensen in de straat hebben het ook gezien. Indachtig het gegeven echter, dat in Antwerpen de nabestaanden van een brave ziel die zich door baldadige jongeren in de tram dood heeft laten schopen, zich nog hebben moeten verdedigen tegen de posthume beschuldiging van hun dierbaar familielied dat hij de jongeren zou hebben uitgelokt, en met de herinnering aan andere processen in het geheugen, waarbij bepaalde groepen jongeren ei zo na worden vrijgesproken of het scheelt niet veel, van moorden tegen onschuldige passanten van het verkeerde ras, heb ik wijselijk beslist niet op te treden, tegen mijn tribale natuur in. Ik heb mij in het Brusselse door allerlei verlichte mensen – onder wie socialisten, vrijmetselaars en allochtonen – al genoeg in elkaar laten timmeren.

    Sommigen hebben in dit land, La Belgique, immers een licence to kill, en die is hun vergund op grond van hun uitverkoren ras. Wat Arthur van Amerongen over een bepaalde immigrantengroep in Molenbeek te vertellen had (een gemeente die naast Anderlecht ligt en met deels een dito bevolking), is manifest WAAR. Wie niet in die wijken woont waar het warm tot heet is en wie terzelfder tijd slimmer, politiek correcter en minder racistisch zou zijn dan ik (zou zijn), zegt dan: “een eenmalige ervaring en je mag niet oordelen voor de laatste Marrokaan je ook op je kop heeft geslagen”, enz.

    Tja, na 42 jaar Brussel-ervaring als geboren Anderlechtenaar, meen ik niettemin dat de tijd gekomen is om mijn oordeel te vellen over zaken die geen alleenstaande gevallen zijn; niet in mijn bestaan en niet in dat van vele anderen die opgegroeid zijn in die wijken waarvan het ‘er geboren zijn als autochtoon’ volgens de huichelaarspartijen Groen! en sp.a zelfs geen recht van spreken geeft. Ik bedoel, mijn oordeel over die kutmarrokanen zoals ze alweer niet meer mogen heten, en over – ik wik en weeg mijn woorden – de smeerlappen die ze, willens en wetens, hun gang hebben laten gaan, every fucking day of my life geconfronteerd met racisme dat die naam niet mocht hebben.

  15. Qui m’a envoyé ce bazar ?

    de johan sanctorum masquer les détails 19:43 (il y a 2 minutes)
    répondre à johan.sanctorum@pandora.be
    à ipsofactomeister@gmail.com
    date 25 févr. 2008 19:43
    objet RE: [Visionair België] Reactie: “Terreur ad infinitum”

  16. Cela semble thérapeutique pour vous ce jet de haine ?

  17. Tot slot nog iets over die mannelijke drang naar de baarmoeder. Ik maak het elke dag mee, als studente filosofie die haar lichaam verhuurt om haar studies te bekostigen. Wat is dat driftig gebonk op mijn onderlichaam anders dan een hopeloze poging om weer in mama’s buik te zitten? Omdat het niet lukt, worden ze agressief: bij mannen keert lust altijd om in geweld. Vervolgens gaan ze over in de hondjespositie, om nog harder te beuken, en tenslotte proberen ze anaal, bij wijze van straf en… terreur. Mama wil me niet terug, dus pak ik haar in haar kont. Ook plassex behoort tot dat vernederingsregister. Ik laat het doen, en reken nadien af. De ultieme wraak. Dat terugkeren-naar-de-baarmoeder is dus eigenlijk een puur mannelijk probleem. Alle geweld, ook het staatsgeweld, is een sublimatie daarvan.

    Als mannen per se terug willen naar die baarmoeder naar die mama…is het omdat de mama en de papa gefaald hebben hen op te voeden tot individuen die zelfstandig kunnen leven.
    Omdat dezer dagen nog steeds vooral mama’s en creche personeel de opvoeding geven, en dat meestal geen mannen zijn, denk ik dat het probleem bij de vrouwen zelf ligt.
    Ze kiezen meestal zelf een mannelijke partner die niet wil deelnemen aan het opvoeden van kinderen en het verrichten van huishoudelijke taken. Ze kiezen een man die totaal geen goed voorbeeld zal zijn voor het geval ze zelf een zoon zullen baren.

    En soms denk ik…als u dan toch een zulks verstandige vrouw bent, zou het dan niet zinvoller zijn om uw geest te verhuren ipv uw lichaam zodat ze toch nog enige zelfstandigheid zouden aanleren? Nu geeft u de indruk dat ze tegen betaling klein en agressief kunnen en mogen blijven.
    En dat alsof er geen andere jobs bestaan om studies te betalen.
    Wederom bent u als vrouw verantwoordelijk voor dat mannen niet inzien dat ook gebeuk tegen betaling hen niet zal verder helpen in hun ontwikkeling en de frustratie en agressie zal daardoor alleen maar toenmenen. Na een groot kapitaal bij u achter gelaten te hebben en zich nog steeds klein te voelen…zullen ze niet tot het inzicht komen dat ze het op een andere manier moeten aanpakken. Ze zullen alleen agressiever worden. Uw wraak door het aanrekenen van hun gedrag haalt dus echt niks uit hoor.
    En ok met het verhuren van je lichaam kan je sneller veel geld verdienen…waardoor je minder tijd moet vrij maken om het te vergaren. Maar dat geeft alleen maar aan dat u of lui bent om langer dan een uur te moeten werken om een dagloon te verdienen of te lui bent om tijdens arbeid uw verstand en geest te gebruiken. Als u straks uw diploma filosofie haalt dan is het niet meer dan een papier. De manier waarop u uw studies financiert en dus uw levensstijl heeft weinig filosofisch. U aanvaardt daar niet alleen mee dat de vrouw niet meer dan een object is en alleen op die manier snel en veel geld kan verdienen,
    U houdt er ook de gangbare waarden en normen en problemen mee in stand. En als u dan een diploma hebt, dat u door een gangbare instelling met dito normen en waarden uitgereikt wordt, dan verandert er nog steeds niets aan het feit dat er mannen bestaan die niet los van de barmoeder of de mama kunnen leven. Waarom wil u dat diploma dan zo graag?
    Alleen maar om de beukende man een extra kick en prijs aan te rekenen….van “he u beukt nu wel een hoer met een diploma filosofie dus het tarief ligt 150% hoger nu.”
    Er bestaan wel degelijk mannen die anders in het leven staan. Maar die gaat u niet aantrekken of ontmoeten in uw job, omdat die dat soort fysieke diensten nu éénmaal niet meer van doen hebben. Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan.
    En met al die anderen, kan men best gewoonweg geen kinderren maken. Want dat zet hun soort alleen maar voort.

  18. Kortom, vrouwen die dat soort mannen tegemoet komen zijn zelf niet echt veel wijzer zelfs niet als ze zich er voor laten betalen.

  19. Ai Monglei

    Had ik het al niet elders gezegd : “Visionair België, veruit de GEZELLIGSTE blog” ?

  20. Pitteman Patrick

    Eergisteren kregen mijn vriendin en ik een boete van elk 48 euro in de metro in Athene. We zijn dus in hun boekjes met al onze gegevens, maar niet ons adres op onze identiteitskaart. Ik had twee juist bestempelde tickets, alleen moest men weten dat vlieghaven van Athene eigenlijk Athene niet meer is. Dat was althans hun argumentatie in een futuristisch landschap, met erotische vrouwen die aan Cleopatra doen denken. In Barcelona onder Franco kreeg mijn vader de norse opmerking van een Guardia Civilia dat hij zijn T-shirt moest aan doen. Ik kreeg dezelfde opmerking begin van deze week in de Acropool van Athene. Symbool van democratie. Typerend dat van al die kuddes van alle nationaliteiten die er naartoe wordt gedreven, elk aangekleed was onder een zon van 40°C, zonder wind. Een beetje verder, de hoofdplaats van Athene. Met alle nationaliteiten, hoer en junks onder elkaar in een land dat sinds de euro duurder geworden is dan België. Dat is het tegenovergestelde dan 20 jaren geleden. Maar nog steeds pronken grote gebouwen in het cetrum met de hamer en de cikkel (KKE). De kommunistische partij, zowat 8,9 % van de stemmen. Maar hier ook analfabeten, armen en onaangepasten die boetes moeten betalen. Want stel u nu voor in dat Europa dat ondergetekende noch Russisch, noch hebreeuws noch het grieks alfabet kent. Maar is dat tussen witte muren nodig? Heel even dit nog : het brood en de tomaten zijn duurder, maar van betere kwaliteit. Lekkerder dus.
    Patrick Pitteman.

  21. hey pitteman, stef zegt : drink ne duvel, met Jaques Brell, & nietzsche.

  22. Hypocriete managers , of ze nu een natie, een stad, een tewerkstellingsplaats of een gezin besturen zullen altijd blijven verder “heersen” ondanks positief-assertieve aanklachten…
    Als die dan nog van een vrouw komen is het helemaal NOT-DONE om als superieure mannelijke ego hierop in te gaan.
    Women is the nigger of the world…
    Jammer dat zo weinig mondige en verstandige vrouwen een echte kans krijgen om in onze ver-mannelijkte maatschappij iets van betekenis te zijn.
    Wie het heft geprobeed in het verleden en mij persoonlijk erg inspireerde tot een gezond-verstand houding wvhebben geprobeerd in het verleden: