Ter nagedachtenis van Sander

Op Sinterklaasdag, 6 december, is de 11-jarige Sander Victor uit Herent ten grave gedragen. Op weg naar school weggemaaid door een vrachtwagen, zo’n beerputreiniger van de firma Longin. “Een typisch dodehoekongeval”, luidde de conclusie van de experten, kous af.
Kous af? Ik weet niet wie er onder u kinderen heeft, maar ik word hier wel koud van. Dergelijke ongevallen zijn helemaal niet zeldzaam, ze gebeuren week-na-week.  Hoewel de dodehoekspiegel al sinds 2003 verplicht is (na jarenlang anti-lobbyen door transportvereniging Febeltra) wijzen statistieken helemaal niet op beterschap. Er schort dus iets aan de machocultuur van de truckers zelf, dat weten we allang: personenwagens zijn “voiturekes”, voetgangers en fietsers verwaarloosbare obstakels. De vlam in de pijp, en bollen maar. Een dodehoek-spiegel is prima, maar je moet er natuurlijk ook nog in kijken. Doen de stoere binken dat eigenlijk wel, terwijl ze zitten te GSM-en of naar het vrouwvolk te fluiten?
Zaakvoerder Longin betuigt zijn spijt, kwestie van de publicitaire schade te beperken, maar dat is wel wat gemakkelijk. En de bestuurder was naar ’t schijnt “in shock”,- wat hebben we daar nu aan? Deze sector is toe aan een drastische responsabilisering en mentaliteitswijziging. Welke politicus durft dit aan te pakken?

Of moeten we gewoon wegkijken en denken: it ’s the economy, stupid?

Johan Sanctorum – 6/12/08

16 Reacties op “Ter nagedachtenis van Sander

  1. René Haerinck

    Ik ben helemaal akkoord met deze korte tekst. We gaan veel te licht over de dood van een kind. Sedert dit ongeval zijn er weer enkele van dat soort gebeurd, met dodelijk gevolg. En dat men niet afkomt dat de kinderen maar voorzichtiger moeten zijn, dat vind ik helemaal pervers. Juridisch moet men hier minstens doodslag weerhouden, met bezwarende omstandigheid van schuldig verzuim.
    En inderdaad: voor de liberalen zijn het de ronkende motoren die tellen, al de rest is bijzaak…

  2. Pol de Trooster

    Ik vind uw commentaar wel wat hard. Precies of elke vrachtwagenbestuurder zo iemand is zoals u hen beschrijft.
    En hoe zou u reageren als zaakvoerder?
    Natuurlijk hebt u gelijk als u stelt dat deze ongevallen dienen vermeden te worden. Kan u ook zeggen hoe en niet enkel met wat u hierover in uw commentaar schrijft.

  3. “je moet er natuurlijk ook nog in kijken”. Jawel. Of in andere woorden: hem gebruiken zoals hij bedoeld is.

    Sommige macho’s in hun mastodonten willen dat wel eens vergeten. Idem met de cruise control. Netjes achterover, de voet ontspannen op het instrumentenbord, laat de machine maar bollen. Waardoor een vrachtwagen verandert in een moordwapen door een apparaat dat rijden in wezen bij gebruik zoals het bedoeld is fors veiliger maakt: geen overdreven snelheid meer, wél sneller bij het rempedaal wegens slechts één in plaats van twee bewegingen in geval van noodremmen.

    Moeten we het juiste gebruik van nieuwe technologieën niet opnemen in een periodieke test?

  4. Waarom zouden we twijfelen aan die reactie van de vrachtwagenbestuurder? Ik kan best geloven dat die mens in shock is en dat zijn leven nooit meer zal zijn als voorheen. En ik geloof ook best dat die bedrijfsleider meent wat hij zegt. Bent u nooit in een verkeerssituatie geweest waarin u dacht: “dit scheelde maar één seconde” omdat u een voetganger of een fietser niet had gezien? Ik wel. Het verschil tussen leven en dood. Tussen een hemel en een hel voor degene die het veroorzaakt heeft. En daardoor ben je al even van je stuk, dat het kOn gebeuren. Ik wil maar zeggen, volgens mij kan het iedereen die deelneemt aan het verkeer overkomen.

    Let wel, ik heb me net dezelfde bedenking gemaakt, àlweer, hoe is het mogelijk??? Nog steeds!! En het is en blijft tragisch en dramatisch en hartverscheurend. Twintig jaar geleden kwam het dochtertje van vrienden op identiek dezelfde manier om het leven. En er zijn te veel onverantwoordelijke chauffeurs. Maar volgens mij ligt er een even grote verantwoordelijkheid bij de overheid, die maar geen drastische maatregelen durft treffen of verkeersknopen doorhakken, en laks blijft optreden tegen alle verkeersovertredingen en alle boetes ongestraft laat passeren. Op dezelfde dag bleef in Gent een 27-jarige jongeman dood na een aanrijding met een buitenlandse vrachtwagen.

    (Terwijl ik dit schrijf hoor ik net weer op de radio de aankondiging: opgelet er is alcoholcontrole in Leuven! Dàt snap ik dus niet. Wat voor zin hebben controles als ze op voorhand aangekondigd worden?)

  5. Vitella (Herent)

    Er is vandaag wéér een vrouw door een vrachtwagen doodgereden, wéér in Herent. Burgemeester Kuypers vond het jammer maar wijtte het nu eenmaal aan de “intense bouwbedrijvigheid”in zijn gemeente, waar hij wel hoog mee scheen op te lopen.
    Inderdaad: “the economy, stupid”…. dit is fascistisch!

  6. Johan,

    Goed dat je er ons op wijst dat dit probleem niet van de baan is.
    Ik veronderstelde door de invoering van de dodehoekspiegel jaren geleden die barbaarsheid tot het verleden behoorde. Niet dus.

    Vergeet ook niet dat het niet enkel machismo is dat aan de basis ligt van dit soort accidententen. Als jobstudent ging ik jaren geleden mee met een vrachtwagen voor het ophalen van afval bij bedrijven en restaurants. Soms reed de chaffeur 15 uur zonder pauze !
    Misschien ook een les voor de heren en dames in pak die de druk op steeds verder opvoeren op die jongen en dit in eer en glorie voor de “supply chain”.

  7. Hoopt u met deze ongenuanceerde uitspraken het debat op een ernstige manier verder te brengen? Laat ons dit maar bekijken als een uiting van uw medeleven en frustratie, maar onderbouwd is uw kritiek niet.

  8. Lieve, mama van Sander, voor altijd elf jaar.

    De chauffeur in kwestie is Sander voorbijgestoken, terwijl Sander op het fietspad reed. Sander had perfecte verlichting, reflecterende banden op rugzak en boekentas en reed op een fietspad afgescheiden van de rijweg. Dit is mijn inziens geen dode hoekongeval. Op die plaats op dat tijdstip rijden er dagelijk enkele honderden fietsers voorbij en is het om ongelukken vragen om met zo’n truck die straat in te slaan, vlugvlug tussen een resem fietsers door. Of net niet vlug genoeg… Ik hoop dat er stilaan toch een maatschappelijk debat op gang komt zodat andere ouders gespaard blijven van het leed dat ons nu treft.

  9. Johan Sanctorum

    Ik denk dat er aan deze getuigenis nog maar weinig kan toegevoegd worden.
    Mijn warme gevoelens van medeleven gaan uit naar het getroffen gezin. En inderdaad: laten we nooit te snel spreken over een “ongeluk”, alsof dit dingen zijn die niet hadden kunnen vermeden worden. En “het verkeer”, dat zijn wij, de beleidsmakers, de gemeenschap.
    Deze samenleving moet dringend haar verantwoordelijkheid opnemen, en zich bezinnen over de vraag of kinderlevens kunnen opgeofferd worden aan een cultuur van de snelheid, de vooruitgang, het profijt.
    En laten we ons geen illusies maken: politici schieten maar wakker als mensen zich écht kwaad maken. En dat moet ook. Zeker hier.

    Johan Sanctorum

  10. Diederiek Vermeersch

    Ik vind dit een ongenuanceerde post. “De chauffeur schijnt in schock te zijn, maar wat hebben wij daar nu aan?” vind ik een platte uitspraak. Ook al blijkt misschien later uit het onderzoek dat die man geen schuld draagt aan het ongeval, toch zal ook hij levenslang deze feiten met zich meedragen. Je zegt dat de samenleving dringend haar verantwoordelijkheid moet opnemen, maar vervolgens leg je, vermoedelijk zonder kennis van het gerechtelijk onderzoek, de schuld volledig bij de vrachtwagenchauffeur. Ik kan me natuurlijk niet uitspreken over dit individueel geval, en ik doe dat dus ook niet, maar je moet ’s morgensvroeg op druilerige herfstdagen, als het nog schemert, eens goed naar de fietsers kijken, als je hen al kan zien, want sommigen zijn nauwelijks zichtbaar. Ik wil maar zeggen dat niet alleen chauffeurs, maar ook jonge fietsers en hun ouders hun verantwoordelijkheid moeten opnemen en duidelijk zichtbaar op het fietspad moeten rijden.

  11. Bovenstaande post vind ik zonder meer schandalig. Hebt U, meneer Vermeersch dan niet het bericht gelezen van de moeder van Sander? Hij wàs duidelijk zichtbaar, met verlichting, op een fietspad.
    Ik heb zelf een dochtertje dat blijvend gehandicapt uit een ongeval met een vrachtwagen gekomen is. Het feit dat er toch nog mensen zijn die van de daders slachtoffers maken, bewijst hoe pervers deze maatschappij en de media denken. Eerlijk gezegd: ik HOOP echt dat de chauffeur het zich blijft herinneren en ’s nachts misschien eens wakker wordt. Ja, laat hem dat maar meedragen. Het is NIETS, vergeleken bij wat de ouders van Sander doormaken.

    R.V.

  12. Diederiek Vermeersch

    R.V.,

    Lees misschien eerst eens mijn post opnieuw vooraleer een oordeel te vellen. Ik heb het niet over het specifiek geval van het overlijden van Sander Victor. Vermits ik daar niet bij was, kan ik daar ook niets over zeggen.

    Ik stoor mij daarentegen aan de toon van mijnheer Sanctorum die de schuld van een verkeersongeval automatisch legt bij de chauffeur, en alle vrachtwagenchauffeurs over éénzelfde kam scheert (“macho. GSM’en, fluiten naar vrouwvolk, “vlam in de pijp”). Op die manier is een maatschappelijk debat – waar ik zelf ZEER achter sta, want niets is erger dan het verlies van iemand van wie je houdt, en iedereen van ons kan er mee geconfronteerd worden – bij voorbaat tot mislukken gedoemd.

  13. Het is typisch voor deze maatschappij dat daders slachtoffers worden en slachtofffers daders. Sommigen zijn blijkbaar meer begaan met die arme vrachtwagenchauffeur die een slechte dag heeft, dan met de nabestaanden van Sander, van wie gesuggereerd wordt dat hij onvoorzichtig was, enz. Dat schijnt dus helemaal niet te kloppen.
    JS heeft gelijk: we moeten dringend opnieuw responsabiliseren. Wie iemand dood rijdt zou toch een soort verantwoordelijkheidsgevoel moeten opbrengen, ook al gaat hij juridisch misschien vrijuit.
    Ook heel de samenleving, die dit moordend verkeer toelaat, is schuldig. Van een burgemeester zoals die van Herent, die zegt dat het nu eenmaal een beetje drukjes is in zijn gemeente met al die bouwwerken, waarmee dan de kous af is, walg ik alleen maar.

  14. Johan Sanctorum

    Vandaag was het weer prijs: een hele voormiddag de Brusselse ring dicht, omdat een vrachtwagen zich door de middenberm had geboord. Het VRT nieuws van 20h wijdde er een item aan. Maar als u denkt dat automobilisten, fietsersbond of een milieuorganisatie aan het woord werd gelaten, dan bent u mis. Neen, een trucker mocht weer komen janken hoe lastig het wel allemaal was, en dat niemand oog had voor hun “problemen”. We noteerden o.m. de opmerkelijke uitspraak dat het toch normaal was dat een vrachtwagen die 70km/u rijdt langs achter wordt geramd door een die 90km/u rijdt. Ja hallo, slapen die gasten écht allemaal, of wat?
    Daarna mocht een zoetsappige Pipo van de transportlobby Febeltra ons nog eens komen aanmanen tot meer begrip. Hij bracht ook het nieuws dat er een grote imagocampagne zat aan te komen voor de transportsector. Gebakken-lucht-expert Noël Slangen, die nu veel tijd heeft, kan misschien een zacht prijsje maken. De moeder van Sander zal er veel aan hebben.
    Kan iemand die mensen eens uitleggen dat we geen imagocampagnes nodig hebben, maar échte oplossingen voor échte problemen? En dat de sector zelf toe is aan een grondige mentaliteitsverandering?

    JS

  15. De wielen van vrachtwagens kunnen worden afgedekt met wielkappen (hard plastic tot 10 cm boven de grond), dit zou vermijden dat fietsers etc. die soms worden ‘gegrepen’ onder de wielen worden gesleurd, en zich misschien nog kunnen redden doordat ze zich kunnen afduwen tegen deze wielkappen. Geldt overigens ook voor trams : dat die moordmachines nog mogen rondrijden zonder voorzien te zijn van een afscherming tot op de grond is onvoorstelbaar. In een bedrijf zou dergelijke situatie dadelijk tot staking leiden – met mijn instemming!

  16. Vrachtwagenchauffeurs vragen er zelf om dat we ze als apart zouden beschouwen, al zijn we tegen elke vorm van apartheid. Hoe kom ik daar nu bij? Ik kan hier honderden gevallen aanhalen maar laat me volstaan met 1.
    Het gebeurde op de Ring rond Antwerpen, in de richting NL – Gent, net voor de Kennedytunnel. Spits of geen spitsuur, het is er altijd druk. Er reed een vrachtwagen wild in het rond: zonder pinken van rijstrook veranderen, slalommen van het ene rijvak naar het andere. Dit volstaat bij mij om automatisch koplampgewijs de chauffeur ‘aan te spreken’. Met zijn ene hand trok hij een vinger omhoog, in de andere hand hield hij een telefoontoestel vast, zo’n draagbare zaktelefoon, weet je wel. Dit is een potentiële moordenaar. Die moet bij wijze van straf in de dodenhoek gaan staan, zonder rijbewijs, zonder vergunning en met een boete aan zijn rijbroek.