Bericht aan al mijn vrienden, lezers, volgers op facebook

 

Gisteren, 17 maart 2015, verdween mijn facebookprofiel spoorloos. Geen Johan Sanctorum meer (behalve een paar toevallige naamgenoten).  Ik dacht eerst aan hacking, maar vermoedelijk heeft het bedrijf zelf mijn account verwijderd, gezien mijn post van die dag rond het schilderij ‘L’origine du monde’  (1866) van Gustave Courbet, tonende een realistisch vrouwelijk naakt. Met aansluitend een boeiende forumdiscussie, waarvoor mijn dank. Ik wist dat dit kon gebeuren, het is een spel met de censuur en het puritanisme van een Amerikaans bedrijf dat, laten we het toch niet vergeten, niets meer is dan een winstgevend doorgeefluik van privé-data.

Het is uiteraard bizar dat zo’n sociale netwerksite, waar het voor de rest krioelt van de Jihad-pagina’s en andere racistische small talk, aanstoot neemt aan een kunstwerk dat al zo’n anderhalve eeuw oud is, in alle mogelijk musea ter wereld heeft gehangen, en eenvoudigweg Moeder Natuur in al haar authenticiteit voorstelt.

Niet getreurd echter. Ik creëer bij deze een nieuw FB-profiel en doe gewoon verder met mijn dagelijkse filosofische columns die, niet te vergeten toch, ook telkens op mijn blog www.visionair-belgie.be te lezen zijn. De lezers en echte vrienden zullen snel de weg vinden naar deze nieuwe pagina, die misschien ook weer na een tijd geschrapt wordt,- het blijft een vermakelijk spel van kat en muis met de arrogante internetreus.

Met dank om dit bericht zoveel mogelijk te willen delen.

Johan Sanctorum

 

 

 

 

3 Reacties op “Bericht aan al mijn vrienden, lezers, volgers op facebook

  1. Toet Ernie Toe

    Johan Sanctorum, the nigger of the world ?

  2. RUM vloeit aan Leie,
    O SANCTO ver te zoeken,
    achttiendertien MUR