In se zijn we allemaal (afgebleekte) Afrikaanse migranten

bootUitgerekend in het weekend dat de K-3-fans een dag van nationale rouw hielden in Plopsaland omdat de groep het voor bekeken houdt (soms denk je dat een wet op de smakeloosheid toch nuttig zou zijn), kapseist een vluchtelingenboot in de Middellandse zee en verdrinken zo’n 900 opeengepakte opvarenden.
Meteen krijgt de nationale rouw een andere dimensie, ware het niet dat die drama’s zich haast wekelijks afspelen, en vooral in de lentetijd pieken wegens kalm weer op zee. Het went dus. Maar moreel knaagt het, bij iedereen denk ik. Vooral omwille van het dilemma. We zijn niet bereid en ook niet bij machte om heel Afrika hier te herbergen, maar als er zo’n gammele schuit zinkt, kunnen we ook moeilijk de rug keren en fluitend wegwandelen. Dat weten die mensenhandelaars ook, dus is het big business geworden: de echte sukkels raken sowieso nooit weg, enkel diegenen die nog 1000 dollar bijeen konden schrapen, hoe, dat wil ik zelfs niet weten.

Europa zet zich schrap, twijfelt, schuift ongemakkelijk op de stoel, kijkt weg. Maar zelfs de meest verstokte VB-er en tegenstander van de migratie zal moeten erkennen dat hij net hetzelfde zou doen in de plaats van die Nigerianen, Ghanezen etc. : proberen weg te geraken uit die verdorven plekken en elders het geluk te zoeken, tot elke prijs. Een kwestie van inleving dus. Hoe zouden anderzijds die mensensmokkelaars zich voelen? Kunnen ze nog in de spiegel kijken?
Welzeker. In een interview met The Guardian zei een van hen doodleuk: ‘Ik ben geen crimineel, ik verleen gewoon een dienst. Er is vraag, ik zorg voor aanbod. En als ik het niet doe, doet iemand anders het wel’. Het klinkt als een onnozele smoes, maar ik denk dat hij het zelf gelooft, al was het maar om zichzelf een goed geweten te breien.
Meteen zitten we volop terug in het thema van eergisteren dat ik aankaartte, rond de ‘banaliteit van het kwaad’. De deconstructie van dat begrip, dat filosofe Hannah Arendt lanceerde, leidt tot de vaststelling dat het kwaad niet zomaar te situeren valt. Iedereen denkt, goed bezig te zijn. Iedereen denkt aan de juiste kant te staan. Of dacht u dat de Islamitische Staat zich met het kwaad identificeert? Maar neen, zij aanzien ons als des duivels, zij beschouwen zichzelf als de brengers van de goede boodschap. Morele verontwaardiging is nuttig voor het eigen psychisch welzijn, maar is zo doorprikbaar. Ja, ik ween om die kinderen die verdronken zijn, maar het kwaad situeren is een ander paar mouwen, want het zit in laatste instantie misschien wel in onszelf en dat is geen comfortabele gedachte.

Wie hier Nietzsche ruikt, heeft goed geroken. In ‘Jenseits von Gut und Böse’ rekent hij af met de hypocrisie van de Christelijk-Europese moraal die in de 19de eeuw Afrika wou beschaven, om in de 20ste eeuw de mislukking daarvan uit te wissen met een nog grotere mismeestering, vooral omwille van grondstoffen en olie. Waarna in de 21ste eeuw pas de hel uitbreekt.
Dus ja, waar zit het kwaad? Overal en nergens. Europa heeft geen enkel recht op het claimen van ethische superioriteit. Verrijkt en volgevreten moeten we nu toezien hoe mensen, bijeengepakt als mieren op een blad, proberen de oversteek te maken naar de kant waar de perziken geuren. Puur instinct dus. Armoede zoekt rijkdom, honger overvloed, zoals water altijd naar beneden loopt.
Het morele bankroet van Europa, zichtbaar in de perplexiteit rond de bootvluchtelingen maar ook in het K3-begrafenisspektakel, volgt uit het feit we onze materiële vooruitgang niet in een soort filosofische bewustwording hebben omgezet. Integendeel, de overvloed heeft ons vadsig, gierig en dom gemaakt. Zoals de aloude herenboer knuppelen we alle roofdieren en parasieten van ons erf, zonder te beseffen dat ze gewoon deel uitmaken van het ecosysteem waarvan de boerderij maar een uitstulpsel is.

Het is daarom van belang dat wij, Europeanen, eindelijk zien wie we echt zijn, namelijk witgebleekte negers, wilden met een onderbroek aan. Historisch en genetisch zijn we namelijk allemaal nakomelingen van Afrikaanse migranten. Een betere zorg voor ons continent van oorsprong zou ook voor ons eigen authenticiteitsgevoel veel beter zijn. Wat ik zei over Griekenland, geldt a fortiori voor Afrika: het Zuiden verdient niet ons medelijden, maar een vorm van erkentelijkheid. Aan gene zijde van goed en kwaad wenkt de woestijn, als project van herbebossing. Het project van de laatste kans. Een zwarte zegt het u.

Advertenties

11 Reacties op “In se zijn we allemaal (afgebleekte) Afrikaanse migranten

  1. Ralph Bisschops

    OVERSPITST EU-SCHULDGEVOEL BIJ SCHEEFGETROKKEN BERICHTGEVING: Ik zag gisteren een hevig debat op de Duitse TV (ARD) over de zogenaamde schuld & schande, die Europa zou treffen naar aanleiding van de bewuste scheepsramp. Door haar grenzen af te sluiten zou Europa de mensen noodzaken om via rubberen bootjes de Middellandse Zee over te steken. Alleen een Zwitserse journalist gedroeg zich ijskoud en stelde dat Europa uitsluitend instaat voor politieke vluchtelingen. De vraag, wie politiek vluchteling en wie een economische migrant is, zou vooraf, ter plaatse (bijv. in Libië), en niet in Europa moeten worden nagegaan. Want dan is het te laat. Mogelijk hebben mijn Zwitserse genen de gletscher-kilte in mijn gemoed ten aanzien van die stomme ramp bepaald. Wanneer je op een gammele boot stapt voor een oversteek naar Italië, en wanneer op die boot 800 mensen opeengepakt zitten, ken je de risico’s. Ik mis iets in dat plotselinge Europese schuldbesef. Waneer enkele alpinisten het Matterhorn afdonderen zal niemand zeggen, dat Zwitserland een blaam verdient. Als je een steile bergwand beklimt, ben je geacht de risico’s te kennen. En wanneer iemand met 160 km per uur door België giert en ergens in de wei belandt, zal onze staat elke blaam energiek van zich afwijzen. En nu krijgen wij allemaal de blaam voor een schipbreuk die veroorzaakt is door gewetenloze mensensmokkelaars en door de oeverloze domheid van de mensen die zich daardoor laten verleiden. Tussen haakjes: Een zwemvest is heus geen onnodige investering als je toch al 5000 Euro per familie neertelt. Voor de talloze massamoorden die tegenwoordig worden gepleegd, interesseert zich niemand. Het sportnieuws was belangrijker dan Kenya.

  2. E. Janssens

    Nogal een naïef stukje Sanctorum: Europa worstelt, ten gevolge van de koloniale uitwassen en WOII, blijkbaar nog steeds met een kolossaal schuldgevoel en blijft daardoor de politieke fouten op elkaar stapelen. Bovendien is de Europese cultuur nog steeds doordrenkt van een christelijk medelijden dat een dodelijke Verhofstadt-arrogantie verhult. Dit maakt dat rationele politieke keuzes onmogelijk zijn geworden, dat men iedere dag honderden, zo niet duizenden bootvluchtelingen opvangt waarna dezen in de Europese, kapitalistische jungle onderduiken. Of er terroristen bij zijn zal Klaas wel weten, maar het is zo goed als zeker, want IS heeft ze ons beloofd, en wat IS belooft te zullen doen doet ze, gegarandeerd. Dus kunnen we ons aan nachtelijke onthoofdingen op het San Marcoplein te Venetië of in de Sint Pietersbasiliek verwachten. Niets staat de Islamitische Sadisten in de weg, vooral niet de EU-politici die ervoor gezorgd hebben dat de Khadaffidam tegen Afrikaanse export van terroristen gelukszoekers gesloopt werd. Sanctorum zal niet akkoord gaan, maar ik denk dat Europa zich slechts op één manier tegen de absolute barbarij kan verdedigen, en dat is niet door zich te distantiëren van de eigen slechtheid en een suïcidaal collectief van gutmenschen te blijven. Zo Europa gedurende enkele maanden de bootvluchtelingen systematisch terugstuurt naar waar ze vandaan komen houdt de aanvoer wel op. Een omelet bak je niet zonder eieren te breken, de rechtstaat verdedig je niet door ze aan sadisten over te laten. Ik hoop dat men dat in Brussel en Rome beseft.

  3. Ultieme wegkijkerij en zo vreselijk relativerend dat alle nuance verdwenen is in een grijzige brij. Ja eens waren we allemaal een klein zoogdier ter grootte van een rat ten tijde van de dinsaurussen dus mogen we vooral geen rattenvallen zetten.

    Afrika, het continent van de eeuwigdurende oorlogen… http://petrossa.me/2014/01/03/africas-forever-wars/ heeft niets met wie dan ook te maken behalve de heersende cultuur ter plaatse.

    Deze ‘vluchtelingen’ helpen is nog fouter dan de decennia van foreign aid. Behandel ze vooral als onbekwame ondermensen die ‘onze’ hulp nodig hebben… Zo houd je je zieligheidsindustrie wel in stand.

  4. Zou ons humanistisch continent niet eerder in een nieuwe fase zijn terechtgekomen ? Een fase waarbij het begonnen zou zijn de rest van de wereld die nog een zekere hoop koestert ( waanzinnige hoop ) te demoraliseren ?

  5. Hans Becu

    Niet eens met J.S. Europeanen zijn als individu moreel en intellectueel niet superieur aan Afrikanen of Arabieren, maar onze maarschappelijke ordening is dat wel. Dat laatste ontkennen vind ik verwerpelijk cultuurrelativisme, dat er o.m. toe leidt dat internationale organisaties en vele linkse partijen en actiegroepen in hun kritiek blijkbaar geen gradatieverschillen meer zien, zoals tussen Zwarte Piet en incidenten zoals Johnatan Jacob hier ten lande en schandelijke mensensmokkel in Afrika, en talloze andere perversiteiten. Het gevolg van die houding is ook dat migranten alhier zeer veel kritiek hebben op de manier waarop ze hier moeten leven, maar daarbij totaal vergeten welke puinhoop hun land van herkomst wel is. De balk en de splinter. Dit leidt tot een zeer begrijpelijke migratie-moeheid bij de gewone Europeaan, die het net zoals ik strontzat is constant door allerlei moraalridders en betweters een schuldgevoel te worden aangepraat voor zowat alles wat in de wereld foutloopt. Of concreet : laat Afrikaanse studenten hier gratis een nuttige opleiding volgen, maar stuur ze verplicht terug om hun thuisland op te bouwen. Nu doen ze 6 jaar over een master in de Politicologie aan de ULB, schrijven de zoveelste eindverhandeling over “Racisme in Kuifje in Afrika”, om daarna in de Matonge in de werkloosheid te blijven hangen. En ze vinden uiteraard geen werk omdat wij allemaal racisten zijn.

  6. Siegfried Verbeke, Antwerpen

    Eerst moesten we lammeren aan de Grieken (wegens Plato, Socrates e.a.), nu moeten we de Afrikaanse gelukzoekers met open armen onthalen, omdat we genetisch afstammen uit Afrika. Gaat u het niet een beetje te ver zoeken, mijnheer Sanctorum? Vindt u dan ook niet dat Italië ons schadevergoeding moet betalen omdat Julius Caesar hele Belgische stammen (= genocide!) heeft uitgeroeid? De Afrikanen zouden beter naar Nigeria, een schat- en olierijk land trekken; dan riskeren ze alvast niet te verzuipen. Thuisblijven en voor eigen deur keren zou natuurlijk nog het beste zijn.

  7. Marc Schoeters

    Beste Johan.
    Je slaagt er vaak in om met je inzichten en dwarse kijk een ander licht op dingen en gebeurtenissen te werpen. En zo hoort dat ook bij een kritische filosoof. Maar tijdens het lezen van bovenstaand artikel moest ik toch de wenkbrauwen fronsen. Had je een mindere dag? Was je een beetje aangeschoten? Baudelaire riep ons op om “toujours ivre” te zijn – maar je moet daarin ook niet overdrijven.
    Mijn kritiek op je artikel ligt niet op het vlak van louter meningsverschillen – wat de Griekse filosofen de “doxa” noemden. Vaak lusten mensen een tekst niet omdat hij toevallig niet hun vooroordelen bevestigt. Maar daar ligt dus niet het probleem dat ik met je artikel heb. Ik vind het gewoon filosofisch slordig. Zo verwijs je naar het denken “voorbij goed en kwaad” van Nietsche – die net als alle kritische geesten een hekel had aan gemakzuchtig moralisme. Maar nauwelijks een paar zinnen later zwaai je als een volleerde predikant met je vingertje en brandmerk je “ons Europeanen” als “verrijkt en volgevreten”. Even verder stel je zelfs dat de “overvloed” “ons vadsig, gierig en dom” heeft gemaakt. Een christelijke of marxistische moraalridder zou het niet beter doen – zijn publiek met een collectief schuldgevoel opzadelen.
    Wat die “overvloed” en “vadsigheid” betreft – ik werk nog steeds fulltime in een arbeidssysteem dat jaar na jaar veeleisender wordt. Ik zie de laatste jaren het aantal mensen met burn-out en depressie in mijn omgeving schrikbarend stijgen. Het mondiaal kapitalisme leidt tot totale uitputting van mensen en van het planetaire ecosysteem. Plat gezegd – ik zie veel “Europeanen” die gedwongen worden zich kapot te werken. Je draait mee – of je vliegt eruit. Ik zou anno 2015 hier in het hart van Europa niet graag een jonge dertiger of veertiger zijn met enkele kinderen en een (onbetaalbaar) huis op afbetaling. Psychologen en sociologen waarschuwen al jaren dat we in dat opzicht een limiet bereiken. Kinderen die geen tijd meer krijgen zich te vervelen (een zeer vruchtbare bezigheid), volwassenen die geen spatje vrije tijd meer hebben en rond hun vijftigste totaal uitgeblust zijn, oude mensen die nauwelijks de eindjes aan elkaar kunnen kopen. Vadsig? Gierig? Dom?
    Johan – ik zal het maar direct zeggen. Je klinkt in dit artikel als een gutmensch met een tijdelijke hersenverweking. Je kan niet een collectieve veroordeling uitspreken over mensen. Net zo min mag je mensen opzadelen met een collectief schuldgevoel. Nee – niemand die nu leeft in Europa is verantwoordelijk voor het kolonialisme van vorige eeuwen. Bovendien bleven of zijn kolonialisme en slavernij niet beperkt tot de westerse cultuur. Historisch waren bijvoorbeeld de grootste slavendrijvers de Arabieren. In sommige Arabische landen heeft de slavernij officieel tot in deze eeuw bestaan. En de mensen die nu veel geld verdienen aan het overbrengen van gelukzoekers van de Afrikaanse naar de Europese kusten zijn bijna zonder uitzondering Arabieren. Het wordt tijd dat tegen deze uitbuiters drastische maatregelen worden genomen.
    Een collectieve historische schuld is in wezen een christelijk begrip – en die valkuil zou een kritische filosoof moeten vermijden. Op dezelfde manier is er ook geen historisch collectief recht op schadevergoeding. Een nu levende Congolees kan niet aan nu levende Belg compensaties of bed en onderdak vragen voor een koloniaal systeem van eeuw geleden. Dat is te belachelijk voor woorden – en ruikt zoals gezegd sterk naar het christelijk begrip “erfzonde”. Ik ga als Antwerpenaar in Spanje geen levenslange vergoeding of uitkering vragen voor de Spaanse Furie uit de 16de eeuw. Of in Italië een villa opeisen als terugbetaling voor de Romeinse invasie.
    Ik ken persoonlijk nogal wat asielzoekers. Sommigen zijn inderdaad op de vlucht omdat ze politiek actief waren in hun thuisland – waar hun leven wordt bedreigd. Maar velen zijn kleine “ondernemers” die de oversteek naar Europa betalen met geld dat door heel hun familie of dorp werd verzameld. In het artikel wordt het bedrag van 1000 euro genoemd. Dat is belachelijk onrealistisch. Het gaat om bedragen tussen 5000 en 10000 euro. Als je rekening houdt met het welvaartsniveau in het land van herkomst dan moet je dat bedrag nog eens met een factor vijf tot acht vermenigvuldigen. Je komt dan al snel op meer dan 50000 euro per persoon. Ik ken weinig “gierige” mensen in mijn omgeving met zo veel “spaar”geld. Vaak gaat het bij de “gelukzoekers” dan nog om mensen zonder enige nuttige opleiding of werkethos – die tot het einde van hun dagen in Europa zijn aangewezen op sociale voorzieningen. Sociale voorzieningen die niet door de kapitalistische elite werden gecreëerd – maar door generaties gewone werkmensen met bloed, zweet en tranen werd bevochten. Waarom zou ik me als telg uit een arbeidersfamilie uit de naad moeten werken voor een nazaat van slaven? Onze voorouders langs beide kanten waren slachtoffer van hetzelfde systeem. In dat opzicht is massale immigratie asociaal. Het wordt dan ook meestal alleen maar geïdealiseerd door mensen die behoren tot de meer gegoede of geprivilegieerde kringen – die ook in de “betere” wijken en gemeenten wonen. De man in de straat weet allang dat massale immigratie geen onverdeelde zegening is – want hij voelt de concurrentie met de nieuwkomers op vlak van wonen, werk en onderwijs letterlijk aan den lijve.
    We leven in roerige tijden. Zo’n tijden vereisen ook een radicale herziening en zelfs omkering van alle waarden. Een filosoof kan en mag nooit een gutmensch zijn. Gutmenschen zijn de “humanistische” huichelaars die na het kapseizen van de vluchtelingenboot vorige week bloemen op het strand gaan leggen. “Omdat we allemaal broeders zijn”! Kan het walgelijker? Al die gutmenschen die zich op de rug van duizend drenkelingen hun zieltje willen witwassen. Wat bloemetjes neerleggen – met hun gezicht naar de camera gewend waarop te lezen staat “kijk eens wat een prachtige sociale gevoelsmens ik ben.” Een filosoof legt geen bloemen. Een filosoof durft te denken. Ook als hij of zij op een onoplosbaar dilemma stuit. De huidige Europese samenleving is het resultaat van een eeuwenlang en moeizaam bevochten sociaal en cultureel proces. Niet alleen het kolonialisme en de hebzucht van de elite hebben tot dit Europa geleid – maar ook de creativiteit van ontelbare geesten en de sociale strijd van gewone werkmensen. En dit Europees systeem is niet bestand tegen een vloedgolf van miljoenen en miljoenen gelukzoekers. Ja – de wereldordening moet drastisch veranderen. Maar de vernietiging van het kwetsbare sociale systeem in Europa door ongebreidelde immigratie is niet de aangewezen weg. Zelfs de beste reddingsboot zinkt als de mensen die er op zitten massaal drenkelingen uit het water “redden”. Dan gaat gewoon alles en iedereen de dieperik in.
    Misschien menen sommigen dat ik een te zwart en negatief beeld van immigratie heb. Verre van. Maar elke immigratie moet controleerbaar blijven – zoals dat in de Verenigde Staten, Canada en Australië gebeurt. En dit zijn tot nader order geen totalitaire landen. Ongecontroleerde immigratie in een land leidt onherroepelijk tot de ondergang van de bestaande cultuur in dat land. Dat zeg ik niet – dat zegt IS. Die heren moet je niets meer leren over het gevaar van massale immigratie. De krijgsheren van IS hebben ermee gedreigd Europa te overspoelen met honderdduizenden en zelfs miljoenen migranten. Dat zouden ze zeker niet doen als ze ervan overtuigd waren dat zo’n migratie “verrijkend” is voor de Europese cultuur. Integendeel. Zo’n fascist van IS beseft beter dan al die Europese gutmenschen met hun ideaal van “wij zijn allemaal broeders” wat ongebreidelde migratie met een cultuur doet. Die cultuur gaat ten onder. Daarvan zijn de voorbije duizenden jaren al ontelbare voorbeelden geweest. En dat is ook de bedoeling van IS – dat de Europese cultuur met al haar en vrijheden wordt vernietigd. Het is helaas oorlog. En bloemen leg je pas na de oorlog.

  8. Mark Schoeters
    Interessante reactie, maar de passus over de overwerkte kapotgestreste Europeaan zonder spatje vrije tijd botst toch met wat ik rondom mij hele dagen zie : stampvolle shoppingcentra, gigantische vakantiefiles en een overbelast Zaventem, heiligverklaarde weekendrust. U moet maar eens nagaan hoeveel vrije tijd uw ouders en grootouders hadden, vaak nog met kroostrijke gezinnen en financieel scherp op de snee tegen de rand van de armoede, veel machtelozer tegen ziekten en alle mogelijke tegenslagen des levens. Geen verweer want geen middelen om te ontsnappen uit je precaire situatie. Volgens mij waren die kapotgestrest, alleen wisten ze het niet. Als morgen al dat hysterisch geleuter over stress, burnouts en bumpervaders en ploetermoeders eindelijk eens zou ophouden, was het probleem m.i.grotendeels van de baan. Want nu creëert dit eindeloos geblameerd zo langzamerhand een totaal uit de hand lopende mentale epidemie.

    • E. Janssens

      Het zou wel eens kunnen blijken dat de hele zieligheidsindustrie enkel kan floreren bij gratie van een collectieve pathologische lethargie, in stand gehouden door de media, de amusementsindustrie, het toerisme, de culinaire vreet’cultuur’, het artistieke gezwets, de holhoofdige onderwijsconsumptie en andere symptomen van de geestelijke leegte van het postmodernisme.

    • Marc Schoeters

      Beste Hans Becu.
      Je slaat de nagel op de kop – “stampvolle shoppingcentra, gigantische vakantiefiles en een overbelast Zaventem”. De Europese mens die zich kapotwerkt stort zich als compensatie inderdaad in de verlokkingen van de amusements- en cultuurindustrie. Het arbeidssysteem is zo veeleisend geworden dat men meent het nog alleen vol te kunnen houden door een waanzinnig “consumentisme” van de “vrije” tijd. Met nog meer stress als gevolg. Ook “vrije” tijd is blijkbaar alleen waardevol als er (duur) voor moet worden betaald. Een weekendje vliegen heen en terug naar Lissabon MOET. Die “interessante” tentoonstelling “die iedereen moet hebben gezien MOET. Een driesterrenrestaurant MOET. Maar dat is dus geen vrije tijd. Vakantie komt van het woord “vacancy” – leegte. Echte vrije tijd is leegloperij. Gratis. Zonder stress. In de tuin zitten bijvoorbeeld. Een goed boek uit de bibliotheek lezen bijvoorbeeld. Een wandeling maken bijvoorbeeld. Filosoferen of schrijven bijvoorbeeld. Je reactie bevestigt dus alleen maar mijn analyse van de Europese mens als een afgebeulde stress-slaaf – niet alleen in zijn arbeidstijd maar ook in zijn vrije tijd. Niet echt slim van die uitheemse “gelukzoekers” om ook zo’n slaaf te willen worden.
      Je had het me veel moeilijker kunnen maken door me te wijzen op “solidariteit”. Ik sta politiek aan de linkerzijde en “solidariteit” is daar een belangrijk begrip. Maar krokodillentranen storten en hypocriet weeklagen over gekapseisde “gelukzoekers” heeft niets met solidariteit te maken. Dat laat ik over aan de gutmenschen (“groen” of “rood” of “blauw”) – die bijna allemaal een christelijke opvoeding hebben “genoten”.
      Nee – ik ben niet solidair met een systeem dat ongecontroleerde en massale immigratie al dan niet oogluikend toestaat. Omdat daarmee de fundamenten van de Europese welvaartstaat worden ondermijnd en uiteindelijk iedereen de klos is – zowel de Europese werknemers als de uitheemse “gelukzoekers”. Een Wit-Russische ingenieur de toegang tot de EU weigeren op basis van een “migratiestop” maar een ongediplomeerde jongeman uit Marokko zonder problemen toelaten in het kader van de zogenaamde “gezinshereniging” – dat is pas asociaal. Immigratie mag nooit een casino worden – en dat is het met het fenomeen van de “gelukzoekers” op Mare Nostrum duidelijk wél. Als je maar genoeg geld neertelt en jezelf met heel je familie in gevaar brengt door op een gammele mosselschuit te stappen – dan zou je dus zonder verdere problemen welkom zijn? Komaan zeg. Een filosofisch onderbouwde sociale politiek moet zich verzetten tegen ongecontroleerde en dus onrechtvaardige massale immigratie.
      En nee – ik ben ook niet solidair met een fascistische ideologie – belichaamd door IS – die de massale inwijking van duizenden (en binnenkort miljoenen) “gelukzoekers gebruikt om het Europese continent met zijn “goddeloze” waarden en vrijheden willens en wetens kapot te maken. Europa is een uniek experiment in de wereldgeschiedenis. En dat experiment heeft altijd vreselijke tegenstanders gehad – de Kerk, de feodale machthebbers, de xenofobe nationalisten, de Islam, het wilde kapitalisme van VS en China. Een filosofisch onderbouwde sociale politiek moet niet alleen de strijd aanbinden met het globalisme zonder regels of limieten maar ook met fascistische ideologieën die de vrijheid van denken aan banden willen leggen. En de Islam is daarvan een zeer gevaarlijk voorbeeld.