Na de zelfrijdende auto, de totaaloorlog van Google tegen de mug: tussendoor is er reclame

Googleearth2

Een nieuwe pomp voor mijn waterput dringend nodig. Daarom even wat gegoogeld, en jawel hoor: sinds gisteren zie ik werkelijk overal op mijn scherm reclames voor waterpompen. Het lijkt handig, maar ik heb dat wel niet gevraagd en ik vermoed dat de kleinere merken daar ook niet tussen zitten. Reden: de zoekmachine Google is de fuik van ’s werelds grootste publiciteitsmakelaar. Alle “gratis” aangeboden diensten zijn er om gegevens van potentiële klanten te verzamelen, die dan worden doorverkocht. Ik zeg dat nog eens, omdat sommige lui nog altijd niet snappen hoe het internet in elkaar zit. Idem voor Facebook overigens. Google heeft jarenlang ook gewoon in uw emails zitten neuzen, om te zien of er informatie in zat die adverteerders kon interesseren. Google, ondertussen ook eigenaar van Youtube, wist ook wanneer ik jarig was (kaarsjes, alleen op mijn PC-scherm!), is op de hoogte van mijn muzikale voorkeur, kent blijkbaar mijn favoriete vakantiebestemmingen, en weet dat ik nooit naar pornosites surf, zoals u trouwens ook niet. Lekker meelezen, terwijl het toch hetzelfde zou zijn als wanneer een wildvreemde zomaar ongenodigd uw huis binnenwandelt en uw paperassen begint door te nemen. In de echte wereld (maar wat is echt) is dat nog altijd iets voor de politie met een huiszoekingsbevel.

Een getal met honderd nullen

Google werkt ook al volop aan een zelfrijdende auto, lang voor de verschillende nationale overheden zich nog maar bezinnen over de voor- en de nadelen. Hij zal er komen omdat Google het wil, en ook natuurlijk omdat al die automobilisten-zonder-stuur via Google zullen shoppen, reizen, daten, en dat is ook weer interessante info voor wie iets aan de man wil brengen, het is altijd hetzelfde verhaal.
Google is grenzeloos-globaal, totaal en autonoom. De politieke macrostructuur van dit tranendal is al lang passé, de echte hoofdstad van de wereld is Mountain View in de Californische Silicon Valley. Met de verbrokkeling van de natiestaten groeit een nieuwe grootmacht, de enige echte. De provincie West-Vlaanderen heeft zich van België al afgescheurd om via Google Streetview een deeltje van het nieuwe wereldrijk te worden. Vooruitziende jongens, die Westfluten.
Google Inc. is een privé-bedrijf met aandeelhouders, maar het werkt meer als de Heilige Geest in het Christendom: deze religieuze metastase van het kapitalisme werpt zich op als dé spirituele adem van de planeet, het bezielende en verbindende principe. Daartoe werd, weinig bescheiden, ook het getal Googol als bedrijfsembleem gekozen, zijnde tien tot de honderdste macht of 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000, dit om u even te doen scheel zien want zelfs het aantal deeltjes in heel het waarneembare heelal is kleiner.

Luie mannetjesmuggen

En nu heeft een zusterbedrijf van Google, Verily, het voornemen kenbaar gemaakt om deze planeet van de muggenplaag te verlossen. Dat is pas bijbels. 20 miljoen steriele mannetjesmuggen, geïnjecteerd met een fatale bacterie en losgelaten uit een laboratorium, moeten in het Californische stadje Fresno de liefde bedrijven met de aldaar woekerende denguemug (Aedes aegypti). Daar zullen geen eitjes uit komen en dus ook geen nieuwe insecten. Doel van het “debug”-experiment is om de verspreiding van ziektes zoals dengue, zika en gele koorts door de tegen te gaan, zo schrijft het vakblad MIT Technology Review.
Hallelujah, dat is toch fantastisch, ik heb direct zin om tien tot de honderste keer te Googelen naar Google, tot er nog maar één naam zindert in de cybersfeer. Een kniesoor die opmerkt dat de besmette mannetjes van Verily echte luieriken zijn en lokaal blijven hangen in Fresno (Think global, act local), zodat die van het naburige Terlano bij de Googeliaanse verdelger moeten aankloppen om ook hun stadje van de plaag te verlossen. Dit keer niet gratis, wat wil je, de vrijblijvende demo is éénmalig. Er zijn nu al plannen om het in Australië over te doen, uiteraard tegen klinkende munt want welke natie wil nu niet muggenvrij de 21ste eeuw doorwandelen.
Een zeurpiet ook die beweert dat doodarme Afrikaanse landen, waar de muggenplaag écht epidemische afmetingen aanneemt, de factuur van zo’n debug-operatie wel nooit zullen ophoesten. Ach, dat is toch geen interessante markt, die tropische armoedzaaierij. Of kunnen zij, zoals West-Vlaanderen, opgenomen worden als een provincie van Google Streetview, zij het in een stoffige versie?
Tenslotte, maar nu word ik echt gemeen en ontgoogelend: een beest uitroeien, zelfs een gemene mug, is dat weer geen schakel uit de toch al geteisterde voedselketen nemen, ach man, stop toch met zaniken over biodioversiteit. Geen Roundup hier, maar wel Verily dus, voor een propere pc, een cleane parking en een vijver zonder ongedierte. Daarna is het de beurt aan de vliegen, de kakkerlakken, de mestkevers, de ratten, de katten, meeuwen (die de frieten uit uw frietzak stelen), duiven (de poep op de torens!), marters (die de gummileidingen van uw zelfrijdende auto opeten), enzoverder, tot aan het specimen dat absoluut moet uitgeroeid worden om deze planeet tot een betere plek te maken: de Googelloze kritikaster die alsmaar Facebook volkakt met impertinente columns.

Soit, de soort die de planeet quasi versodemieterd heeft, gaat nu even in een handomdraai nog wat vervelende steekbeesten de wereld uit helpen, zonder zich druk te maken over de bio-balans. Geef toe, de olifant die de oorlog aan de mug verklaart,- het is tamelijk grotesk. Gelukkig is er tussendoor reclame.
Eén probleem moeten ze nog oplossen: naar het schijnt zijn die wijfjesmuggen niet zo happig op steriele, zieke venten, en ruiken ze als het ware dat er vals gespeeld wordt. Cherchez la femme, ik zei het toch al, het zesde zintuig van de vrouw is de nachtmerrie van God.
Advertenties

Een Reactie op “Na de zelfrijdende auto, de totaaloorlog van Google tegen de mug: tussendoor is er reclame

  1. Mss volgende keer gaan webshoppen via https://duckduckgo.com/