De weg naar Mekka is een doodlopende weg

Omtrent Islamo-fascisme, grenzen aan de tolerantie en het couscous-model  (1/1/08)

Gepubliceerd in Menzo-magazine, januari 2008 

Enige tleyers_weg_naar_mekka.jpgijd geleden sloot Jan Leyers zijn TV-exploratie doorheen de Islamwereld af. De reis startte in Cordoba, ooit hoofdstad van het Moorse Spanje, en eindigde met een anticlimax in Saudi-Arabië, nabij de heilige stad Mekka, waar Leyers als heiden niet welkom was. Wat had hij dan gedacht. Blode Jan vertrok dus met stille trom, en deed wat alle Westerse intellectuelen in zo’n geval doen: een boek schrijven. Een, naar ik aanneem, vrij accuraat reisverhaal met veel pittige details. Maar waarin tussen de regels toch duidelijk wordt met wat voor een probleem wij hier in Europa eigenlijk opgescheept zitten: het wordt nooit wat met die Islam,- dit is gewoon geen religie zoals een ander.
 Is weldenkend Vlaanderen eindelijk ontwaakt uit zijn ‘eenheid-in-verscheidenheid’-idylle, waarbij de Islam één krent zou zijn van de multiculturele taart?

Lees het artikel  
Dit artikel openen in PDF-formaat

58 Reacties op “De weg naar Mekka is een doodlopende weg

  1. eric rosseel

    in de jaren 1970 betaalden we de Marokkaanse en Turkse GASTARBEIDERS nog degelijk; geen van hen las de Koran. ik heb in 1977-1979 toen ik in St-Joots woonde nergens bij een Turk thuis een Koran gezien en nooit heeft men me eruit voorgelezen.
    nu we in de jaren 1990 de kieskeurige geworden kutmarokkaantjes hebben ingeruild voorde Polen, al even belust om onze contreien weer in handen te geven van de ware god, bleken al die Noord-Afrikaanse vrienden van me plots als ware fanatici en wraaklustig de Koran te lezen.
    dus: dat ze elkaar maar uitmoorden: de Morendoders en de christenverkrachters: hoe rapper hoe liever. en hoe bloediger, des te mooier beelden op tv! en geef mij maar Vincent ipv een narcistische blaaskaak als Theo Van Gogh! En dat Hirsi zich maar verder langs achter laat neuken door een al even monotheïstische kanonnier als Bush en zijn Enterprise Institute.

    Dan kunnen we op de markt van Jette en Schaarbeek terug de Vrijheidsboom planten en doen wat bidden oorspronkelijk betekent: de in de kwestie betrokken natuurkrachten – goden – vragen ons gunstig gezind te zijn en ons (letterlijk) bij te staan, waar waar we onwetend zijn omtrent de manier om ons zelf bij te staan!

    Het is dus mij ook nog nooit opgekomen naar Mekka te gaan. Wel naar Mombasa: zo’n heilige plek waar moslims, hindoes, jaïnisten, christenen van alle sekten, sikhs, zoroatheristen, joden, Mithras-vereerders, ongelovige zwijnen en dronkaards samen feest vieren. Laten we deze plek tot Vrijstad verklaren, als het al niet te laat is. Tot Zeus Europa terug komt halen en naar de kustvlakte van Libanon terug brengt, waar ze in haar natuurlijke biotoop opnieuw van Zeus’ anale penetratie kan genieten.

    • jan modaal

      Mr Rosseel

      dringend eens naar de dokter gaan…!
      of uw kruid eens gaan verschieten in één of ander bordeel.., ge moogt natuurlijk op uw geld niet zitten he..

      • Het is bij de heer Rosseel nog altijd niet doorgedrongen dat multiculturalisme gelijk staat met apartheid en niet met een ‘melting pot’ of met interculturele kruisbestuiving. Daarbij verwatert de eigen cultuur zonder geheel te verdwijnen om vervolgens op te gaan in een nieuw, creools geheel. De ‘melting pot’ bestaat overigens ook niet in Amerika op de manier waarop links en progressief het zich altijd gedroomd heeft. Zowel in Noord- als in Zuid-Amerika weet iedereen wel wie een zwarte is, een mulat, een mesties, een blanke of een Jood en ook weten ze al te goed voor wie welke functies precies zijn voorbehouden. Zwarten (en dat zijn ook mensen met één procent zwart bloed) mogen in de VS rappen en sporten; Joden mogen muziek maken, wetenschappers opleiden en al dan niet democratische Amerikaanse presidenten al dan niet trotskistische adviseurs toeschuiven. In Latijns-Amerika kent men wel het verschil tussen zwart of mulat. Maar mulatten of zwarten moeten dan weer niets hebben van Indianen en mestiezen. En al die groepen tezamen worden door de judéo-Latijnse elite als stront beschouwd op een manier waar de neonazi’s in Europa rode kaken van zouden krijgen. Eric Rosseel is toch niet schijnheilig, maar gewoon verblind.

        Een heilige plek waar moslims, hindoes, christen enz. samen feestvieren is een plek waar geen moslims, hindoes en christenen meer zijn die hun culturele achtergrond anders zouden beleven dan in een sfeer van folklore. Maar zelfs dat laatste is ons niet meer gegund, geloof ik, want dat heet ‘nostalgisch’. In deze neokoloniale tijden heet het geloof in de theoretische grondwettelijke onafhankelijkheid en de verdediging van de zo moeizaam bevochten belangen en cultuur van de eigen bevolking, in hoofde van de fascisten van elders die uitsluitend voor eigen belang gaan maar fellow travellers als Rosseel aan hnn kant kunnen krijgen, ‘nostalgisch’. Want Frans moet er gesproken worden waar het niet Engels zal zijn. Eric Rosseel weten we, heeft met dat Franse imperialisme – dat nooit links is geweest – niet in het minst moeite. Het gezicht van het imperialisme en het fascisme is in België nochtans onveranderlijk Frans. Dat zou hij moeten weten. Toch gelooft Rosseel dat hij links is. Het creools zal hij als taal en cultuur niet aanvaarden, want ‘le juste sens des mots’ van het kleine ‘controleerbare’ aantal woorden in het Franse vocabularium – zo arm vergeleken met de Nederlandse thesaurus – is hem véél liever dan de Rode Vaan. De Franse taal (eigenlijk niet meer dan een verduitst Latijns dialect) is, ondanks de gestolde verbasteringen en scheefgroeiingen en door bloedarmoede een nauwkeurig controle-instrument in handen van de fascistische Franse staat. Google translator en dus Israël zullen het moeilijk hebben teksten van de West-Vlaamse terroristen te vertalen; ook Leopold II’s Nederlandsonkundige geheime politie heeft moeten ontdekken dat ze met briefwisseling tussen West-Vlaamse ministers in de lokale taal niets kunnen aanvangen. Onder Leopold II heeft het West-Vlaams de democratie gered. De heer Rosseel heeft zich echter laten verleiden door de toeters en bellen en de mooie woorden en grote gebaren van de Franse antichrist, die er zelf zo lelijk uitziet als de neus van Gainsbourg, zo pedant als Sarkozy en zo idioot als diens huidige Italiaanse speeltje. Daarmee zijn ook metaforisch de groepen geduid die het nu in Frankrijk voor het zeggen hebben.

  2. Ik wil in eerste instantie reageren op het feit dat een steekpartij op de dageraadsplaats er bij gesleurd wordt.
    Ten eerste is het niet het eerste agressieve conflict dat zich voor deed op de dageraadsplaats waarbij “allochtonen” betrokken waren. Het was wel de eerste keer dat het de krant haalde net omdat het op Sinterklaas gebeurde. Zo kon men u en nog vele anderen voorzien van een bijkomend argument tegen de Islam omdat het dan sterker contrasteert tegen het feit dat het gebeurden op een dag dat er een christelijk feestje plaats had.
    In realiteit belaagd een groepje jongeren al meer dan 2 jaar de dageraadsplaats.
    Nu ze zijn van Marokkaanse origine, maar of het hun origine is of hun geloof dat hen dat soort gedrag doet vertonen???
    Het is doorgaans “de Musti” zo noemt iedereen hem, de straathoekwerker van de dageraadsplaats, die hen van het plein afflikkerd. De Musti is eveneens afkomstig uit Marokko bovendien een Moslim en hij raakte nog voor het het sinterklaas incident gewond bij een gevecht met dat zelfde stelletje ongeregeld dat nog maar eens op het plein de boel kwam verzieken. De politie kwam er bij en de Musti had verzorging nodig in het hospitaal.
    Nu de Musti is dus moslim en kent dezelfde roots….en daardoor was dat dus niet de moeite om het de perst te doen halen?????
    Ik vrees dat net zoals volgens een ander artikel van u Hans van Temse zijn daden niet rasistisch geïnspireerd waren……….dat de jongeren die al heel lang regelmatig amok komen maken op dat plein absoluut niet religieus geïnspireerd zijn.
    Het is gewoon een stel ongeregeld.
    De oorzaak van hun geweldadig gedrag simpleweg gaan toeschrijven aan de Islam is even kortzichtig als de daden van Hans Van Temse als zuiver racistisch bestempelen.
    U trapt nu zelf volkomen in de val van de media. Echt spijtig.

  3. Nog even toevoegen. Doorgedreven fanatisme en extremisme zal ik nooit toejuichen. Nooit.
    Hoe fanatisme en extremisme ontstaat bij mensen en in stand gehouden kan worden is mij een raadsel. Maar alle religies en alle mogelijke politieke stromingen hebben in het verleden pogingen ondernomen om “de grootste te worden” op agressieve manier.
    Vandaag en in de toekomst zal dat dus blijven gebeuren. Dat willen domineren over andere mensen zit in vele mensen hun genen van tal van pluimage.
    Waarom zet een land als de US zijn troepen telkens weer met veel agressie weer in andere landen neer? Uit liefdadigheid? Of uit dezelfde machtswellust die de mensheid gewoon kenmerkt.
    Elke politieke stroming en elke religie die over de ganse wereld gekend zijn of vele delen van de wereld bereikt hebben, zijn alleen maar zo ver geraakt door ergens in de tijd extreem en geweldadig aan de slag te zijn geweest.
    En ja je zal de opmars van het extreem moslim fundamentalisme niet kunnen stoppen door gewoon geduld te oefenen en wat weg te kijken.
    Maar dat geldt net zo goed voor het geweldadig imperialistisch kapitalisme dat de US hanteert als moraal voor het leven. Of zou u hen watjes durven noemen tov de moslims ?
    Kijk het dodencijfer dan maar alvast eens na
    En met dit alles pleit ik niet voor de Islam of tegen de Islam. Evenmin voor of tegen de US.
    Of je bent tegen geweld of je bent het niet.
    Ofwel neem je elke agressieve imperialistische stroming van nu onder de loep ofwel geen. Om maar te zeggen dat de Islam op dit ogenblik niet de enige stroming is die veel fanaten kent die er niet voor terug deinzen om geweld te gebruiken en mensen dom te houden.
    Ok je kan mensen uren de koran laten drammen en ze verder niks leren. Maar je kan net zo goed zoals de us gewoon het budget voor onderwijs flink wat terugschroeven en de uitgaven voor oorlog verhogen. Daarmee bereik je als fanatiek leider net hetzelfde mee. Een kudde mensen die zo dom gehouden wordt dat ze blij zijn dat ze mogen sterven voor hun leider.

  4. staf de wilde

    Geen wonder dat deze tekst gepubliceerd raakt in Menzo, het machoblad bij uitstek.
    Mochten essays bekroond worden volgens hun testosterongehalte dan was de volgende staatsprijs id est Prijs van de Vlaamse Gemeenschap ongetwijfeld voor jou.

    Een essay heeft een doelstelling: wat is jouw doel, scoren voor het thuispubliek van primaire hormonenbommen?
    In de bibliografie staat het alom geprezen boek van Paul Scheffer, afgezien van zijn naam komt er verder geen enkel citaat uit dit werk in je tekst voor: te genuanceerd en te moeilijk voor de Menzolezer?

    Schrijf eens wat meer met inkt en minder met sperma.

  5. Echt ik kan niet anders dan nog eens reageren.
    Lang voor er hier sprake was van de eerste Moslim-fundamentalisten en daarmee bedoelen de meesten de baardragende mannen in lang gewaad en de hoofddoekdragende vrouwen uit die gemeenschap. Er zijn er immers zeker zo veel moslims die er niet zo bij lopen voor het geval u dat niet bekend was, was er wel al srpake van het Vlaams Blok. Lees aandachtig Johan.
    Op 11 jarige leeftijd stond ik aan de hand van mijn moeder samen met mijn twee jongere zusjes in dé winkelstraat van onze gemeente samen met nog heel veel moeders met kinderen. Ja want de Sinterklaas stoet ging passeren. En in die gemeente woonde toen al, en nu nog toch wel wat Turkse en Marokkaanse gezinnen. Maar ook die moeders stonden daar met hun kindjes. Er was dus zeker geen sprake van het niet willen integreren en mee leven in de Vlaamse tradities. De praal wagen van de Sint was mooi en alle kindjes wuifden naar de sint en trokken grote ogen. De praal wagen van de Sint werd gevolgd door een wagen van het Vlaams Blok. Naast de wagen van het vlaams Blok liepen mensen van het Vlaams Blok. En die deelden snoepjes uit aan de kindjes. Maar whoho niet aan alle kindjes. De kindjes begeleid door hun donker haar en donkere ogen en een moeder in een iet of wat andere dan de toen Vlaamse mode werden netjes overgeslagen. Ze hadden net zoals de andere kindjes hun handje uitgestoken maar er werd niets ingelegd. Ik zag de teleurstelling op hun gezichtjes. Mijn zusje dat 4 jaar jonger is kreeg extra veel snoepjes met haar blonde sluike lange haar. Ook zei zag het. En samen met moeder hebben we onze snoepjes weg gegeven. Als hoog gevoelig persoon is me dat op die leeftijd opgevallen en in mijn verdere leven is het opgevallen dat het op het vlak van verdeel en heers alleen maar erger geworden is. Er waren toen geen fundamentalisten….maar het signaal werd jaar na jaar naar die mensen toe sterker….”jullie horen er niet bij of toch niet meer want er komt crisis”.
    Verder herinner ik me ook de val van de muur. Het oostblok en het communisme dat geen dreiging meer zouden vormen. Aan een hoog geplaast Belgisch Militair actief bij de Navo werd toen gevraagd wat de functie van de navo en militairen dan nog was als we niet meer één grote vijand hadden. De man antwoordde dat men de Islam wereld wel tot grote gevaar zou uitroepen. Zo gezegd zo gedaan zie ik nu. Hij sprak duidelijk de waarheid, hoewel op dat moment nauwelijks dreiging was, zouden ze vroeg of laat de mensen wel dat gevoel kunnen bezorgen.
    Hoorde in het recent verleden ene de Crem zeggen dat we de missies van de US zouden moeten steunen. Ik dacht nog….ja die ambieert een post voor defensie. En ja hij werd het ook. Nog geen dag op post en het terreur allarm werd afgekondigd. Zo voorspelbaar.
    Maar het werkt. Want ook de paar mensen die soms nog wat kritische geluiden lieten horen trappen er met beide voeten in, als ik dit stuk lees.
    Het gaat niet om geloof. Het draait al van oudsher om macht en regeren over de wereld.
    Elk stuk in de geschiedenis zien we weer andere machtswellustelingen een porging ondernemen. Dan gebruikt men weer geloof, dan weer cultuur of wat dan ook om kanonnen vlees te vinden.
    Menig Vlaming voelde zich gepaaid door den Duits dat die wat erkenning kreeg voor zijn cultuur om mee te stappen in de opmars van Hitler.
    En omdat nu de cultuur van de US eerder via omwegen ook bij de Vlaming ingebakken zit eerder dan de arabische cultuur, zien ze het als erkenning dat ze mee mogen gaan vechten met de US.
    De Crem zal de stoutste droom van de Vlaming waar maken. Eindelijk zullen jullie nog eens mee mogen gaan vechten voor een zaak die eigenlijk helemaal niet die van jullie is. De olie, de lucht, het drinkbaar water, en vele andere grondstoffen zijn niet van de Vlaming. Maar dat is wel de inzet. Niet de bescherming van de Vlaamsche cultuur. Niet het vernietigen van het geloof de Islam.
    Het Jodendom bestaat nog altijd, ondanks dat ze vaak vervolgd werden. Het christendom bestaat ook nog zelfs al werden ook zij een periode in de geschiedenis vervolgd, het atheïsme of heidendom bestaat ook nog steeds al werden zij een tijd door christenen op de brandstapel gegooid. En zo zullen de Moslims er in de toekomst ook nog zijn.
    Hitler had het gemakkelijker das waar. De meeste joden hebben zich lang niet verzet toen men hen begon af te maken.
    Mensen met ergens Islamitische roots laten zich blijkbaar minder gemakkelijk doen, en dat is wel storend natuurlijk voor wie de wereld veroveren wil.
    Daar waar je overschot van gelijk hebt te zeggen dat je het fanatisme en de agressie van bepaalde moslims niet kan stoppen door je kop in het zand te steken, geldt dat ook zoals gezegd voor de agressie van andere groepen.
    Maar je aansluiten bij een andere agressieve groep door de Crem aan te stellen en zelf wat mee agressie te gaan uitoefen is dat dan wel de oplossing om uw eigen zogenaamde vredige inborst in stand te houden???

  6. Ik kan meneer De Wilde niet bijtreden: ik vind het een heel sterke tekst. En relevant. Ik zou heel graag uw kritiek horen op de inhoud. En ik ben geen Menzo-lezer, neen.

    “Is weldenkend Vlaanderen eindelijk ontwaakt uit zijn ‘eenheid-in-verscheidenheid’-idylle, waarbij de Islam één krent zou zijn van de multiculturele taart?”

    Daar heb ik het altijd al moeilijk mee gehad: de “multiculturele samenleving als feit”. Er leven in dit land meer dan honderd verschillende nationaliteiten. Multicultureel? Ik noem dat “multinationaal”. Er is een groot verschil tussen de twee volgens mij. Ik heb Vietnamese schoonfamilie; ik vind dat dus geen andere cultuur he! “Diversiteit” is goed vind ik! Als de verschillen tenminste niet te fundamenteel zijn.

    Ik zou graag verwijzen naar een filmpje op youtube: (de Nederlandse cabaretier) Hans Teeuwen en de Meiden van Halal: http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0 . Dat filmpje is ondertussen al bijna 700.000 keer bekeken. Echt schitterend hoe Teeuwen moeiteloos de bovenhand haalt. U kan ook nog de hele afleverig herbekijken: http://player.omroep.nl/?aflID=5358937

    Ik vind het ongelofelijk interessant hoe het programma eindigt met de vraag of we (in Nederland) nu in “bimboland” of “boerkaland” leven. Unaniem besluiten de deelnemers: “beide”. Dat er een gevaar is dat er parallelle culturen ontstaan, voor zover dat al niet gebeurd is (en zich nog verder zal ontwikkelen.) Kijk eens aan! Waar komt die vraag eigenlijk vandaan? Zou er lang over nagedacht zijn? Of is het een vraag die je zonder teveel interferentie van het intellect toelaat op te borrelen vanuit het onderbewuste? (waar dat intellect je te gemakkelijk leidt naar de gebruikelijke woordenschat, dogma’s, denkwijzen etc) Een vraag die impliceert dat de multiculturele samenleving misschien niet bestaat, maar dat er “enkel” het gevaar is op een “di-cultuur”, 2 parallelle culturen.

    Aan allen een voorspoedig 2008!

  7. Ik vond het een onthullende serie. De laatste aflevering zelfs ronduit shokererend.

    geen weg naar mekka

  8. timmermans etienne

    Van heel het stuk ,met als afsluiter de invraagstelling van de politiek in Gaza wordt pijnlijk duidelijk waar het kalf gebonden ligt.De radicalisering van de islam vindt namelijk voor een groot deel daar zijn oorsprong.Dus om het debat open te trekken moet men de intellectuele eerlijkheid durven opbrengen om een belangrijke pion mee in het bad te trekken namelijk Israèl .Het feit dat deze laatste er in slagen om een sinds 1967 gestemde resolutie 242 in de veiligheidsraad naast zich neer te leggen spreekt toch boekdelen .Er is bij mijn weten geen enkele andere natie die dat ooit heeft waargemaakt.En dan laat ik nog veel achterwege zoals het onwettig inplanten van nederzettingen met de gepolijste benaming van kolonisten (wij noemen dat bezetten) alsook het niet erkennen van het internationale strafhof .Wel gooi die manier om met uw naaste om te springen dagelijks op de ether .Houdt er rekening mee dat er een hoop gefrustreerde vaak zonder job zittende individuen er mee worden overspoelt ,en je krijgt de perfecte basis om u achteraf onveilig te voelen.De vrome moslim erkent jezus als profeet we zouden een gemeenschappelijke god hebben .Het is jammer dat dit niet door iedereen wordt onderschreven .Met alle respect voor alle religieuze stromingen maar zulke vaststellingen verzwijgen is de waarheid geweld aan doen .Wie zei er ook weer de wereld verbeteren?Begin bij u zelf

  9. Anasthasia

    Dit is, zoals steeds, een sterk essay, goed onderbouwd en meesterlijk geschreven. Het discours laveert behendig tussen libertair verlichtingsidealisme, genadeloze kritiek op het links conformisme, en, zoals meestal bij Sanctorum, enig neo-religieus New Age-geschwärm.
    Voor mij was het ideaal om de bekakte jaarwende goed door te komen. M.i. is de intro met Jan Leyers eigenlijk zelfs overbodig. Deze mislukte gitarist, die zich voor filosoof uitgeeft, heeft helemaal niet het analytisch vermogen om heel het cultureel probleem te overzien. Hoogstens een kapstok.
    Het discours van Sanctorum is hier overigens nergens racistisch of zelfs niet tegen de multicultuur. Op geen enkel moment wordt er naar een etnie gerefereerd (die couscous-grap aan het einde buiten beschouwing gelaten), noch Marokkanen noch Turken of wat dan ook. Wel is het een sterk anti-religieus manifest met een focus op de Islam, vooral het Salafisme en Wahabisme, zeg maar de orthodoxe fanatici.
    Dat van die polytheïstische Ka’aba wist ik niet, dat is een revelatie.
    Voor de rest blijven mij twee intellectuele voltreffers hangen: het idee dat kunst weer riskant wordt, en beunhazen zal afschrikken, wat de kwaliteit alleen maar ten goede kan komen. Dialectisch zouden we dus de Islam dankbaar moeten zijn dat zij terreur zaait…
    En anderzijds, het idee dat ook het modernisme zich meer als een (atheïstische) religie zou moeten beschouwen, met de musea als heiligdommen. Briljant, want dan mogen wij, ontaarden, tenminste godsdienstvrijheid claimen, joepie.
    En dan nog iets voor die mijnheer De Wilde. Ik ben studente filosofie, die haar studies betaalt met het pijpen van deugdzame burgermannetjes zolas U. Allemaal zijn ze tegen de verloedering, het macho-gedrag, de Menzo pin-ups en de spermaliteratuur, tot ze bellen naar hun vrouw dat ze moeten overwerken, om rap naar mijn appartement te hollen en hun fluit boven te halen. Ik doe mijn haar dan in vlechtjes als een schoolmeisje, sukses verzekerd, het duurt geen vijf minuten voor het sperma rondvliegt.
    Wat ik daarmee wil zeggen? Dat men Johan Sanctorum niet met een puriteinse bril moet lezen. Als je Theo Van Gogh erbij haalt, is het nogal logisch dat heel de problematiek van sexuele bevrijding, waar wij evengoed mee worstelen, aan de orde is. Lees misschien eens Wilhelm Reich, “Die Sexualität im Kulturkampf” uit 1936. Leuk detail: Reich, uitgeweken voor de nazi’s, is in een (Amerikaanse) gevangenis gestorven, zijn boeken werden verbrand. In Amerika wel teverstaan.
    Vuurwerk, zoals Johan aangeeft. Ik denk inderdaad dat 2008 het jaar van de waarheid wordt. Prachtig perspectief voor filosofen!

    Anasthasia

  10. Johan Sanctorum

    Ik wil hier wel even kort in het debat tussenkomen, gewoon om Anasthasia te verzoeken het netjes te houden. Mijnheer De Wilde heeft recht op een kritische mening, die ik overigens zeer waardeer. Een slim meisje als jij, Anasthasia, heeft volgens mij geen grof geschut nodig om haar punt te maken. En uiteraard waardeer ik ook jou reacties, die steeds van een grondige lectuur getuigen.
    Beste groet aan allen, en een eigen-zinnig 2008!

    JS

  11. Herman Vindevoghel

    Ik heb me zowel geërgerd aan dit essay (dat Sinterklaasfeestje op de Dageraadplaats is er inderdaad bijgesleurd), als mateloos genoten. Zeer tegenstrijdige smaakervaringen dus, alleszins een uiterst gekruide couscous. De terugkoppeling van vrijdenkerij en Verlichtingsfilosofie naar een meer hormoinale, ‘biologische’ (is het dat wat Staf De Wilde stoort?) vorm van atheïstische religiositeit is zonder meer briljant.
    Wat een meesterlijke pen toch. Als je dat vergelijkt met die saaie boterhammen van Rik Coolsaet in De Standaard (zijn eindeloos ‘kerstessay’), dan snap ik niet waarom de grote pers daar niet op springt. Het hoort inderdaad niet echt thuis in Menzo, maar ik vermoed dat deze ‘verbanning’ naar een glossy mannenblad nu eenmaal hoort bij de (gewilde?) marginaliteit van Johan Sanctorum.
    Voor de rest vind ik het spijtig dat er zoveel schuilnamen op dit forum worden gebruikt. Is dat gepast voor een discussie op niveau?

  12. Hallo

    Merci Leuk ik heb weer es goe gelachen!!!
    Gelukkig zijn er nog scherpe pennen in dit vlakke landschap van real politiek.

    Happy New Year!

    http://www.almara.cjb.net

  13. Ik wil er nog even aan toevoegen dat Jan Leyers een universitaire opleiding filosofie heeft. (meende ik altijd gelezen te hebben). En dus dezelfde studies gedaan heeft als welke Anastasia nu doet.
    Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

  14. Wow. Als Nietzsche de filosoof met de hamer was, dan moeten we Johan Sanctorum misschien wel de filosoof met de drilboor noemen. Er zit inderdaad een behoorlijke dosis viriliteit in deze tekst. Niet macho, daarvoor is er teveel aandacht voor de vrouwelijke beleving en het Submission-drama. Wel testosteron, zoals Staf opmerkt. So what? Moet filosofie sexeloos zijn? Ik voel wel wat voor een biologisch discours die uit het lichaam komt. Patricia de Martelaere doet dat ook, vanuit haar clitoriaal perspectief uiteraard. Dat zindert overal, dat is prettig en herkenbaar.
    De verwijzing naar Palestina is inderdaad te kort en zo op het einde, lijkt wat vrijblijvend. Misschien iets voor een apart essay?

    Helena M.

    PS Jan Leyers bezit inderdaad een licentiaatsdiploma filosofie. Maar dat maakt hem nog niet tot filosoof. Kleine nuance.

  15. Beste Johan,

    Interessant stuk. Vooral je analyse rond geo-metafysica vind ik zeer inspirerend. Heb je het boek “De Vijand” van Leon de Winter al gelezen? Interessant, slechts 100 pagina’s lang, maar de man slaat nagels met koppen op elke bladzijde. Kort gezegd komt het hierop neer dat wij in het Westen sinds de eenmaking van Europa niet meer beschikken over een vijandbeeld, en we foutief denken dat dat in de rest van de wereld ook zo is. We zien dus inderdaad zoals jij schrijft geen probleem in het oprukkend politiek islamisme, omdat we ervan uitgaan dat deze levensvisie compatibel is met al onze Europese waarden. Wij zien verschil als iets goeds, “zij” zien dat als iets slechts. Verder geeft hij ook drie hiërarchische verhoudingen aan in het politiek islamisme: de gelovige staat boven de ongelovige, de meester staat boven de slaaf en de man staat boven de vrouw. Een aanrader.

    De Vijand, Leon de Winter, Bezige Bij, 2004

    Beste groeten,

    Smithson.

  16. Mijn excuses, ik ben niet zo thuis in diploma’s en titels.

  17. Ai Monglei

    Dag Johan Sanctorum,

    Als ik “Pela” lees, dan denk ik : is dit niet het “vrouwelijk aanvoelen, het element wat we missen” waarover u het reeds meerdere malen, TERRECHT, heeft gehad in uw analyses overt tal van onderwerpen ?
    Pela haar (?) analyse over macht is ook die van mij, en goedgeweten ook die van u, denk ik. Geen Macht zonder Angst.
    Daarom denk ik, maar wie ben ik, dat u inderdaad in de hondendrol bent getrapt. Maar wie komt dat niet eens tegen ?
    Zo ook ben ik er van overtuigd dat u zich buiten de bilnaad van de Menzo-string-babes
    of de geronk van de idem-dito-macho-turbomotoren best weet te handhaven.
    Misschien toch nog eens u van uw schoonste (vrouwelijke ?) kant laten zien.

  18. Reconquistador

    IK EET VARKENSVLEES EN DAAR BEN IK FIER OP want zo versterk ik de mentale spierkracht van mijn ethnische, culturele en religieuze identiteit !

  19. Anakin Skywalker

    Van zodra ook deze religie geïnfecteerd wordt of zal worden, met het virus “BEZIT”, zoals met onze religies enige tijd geleden gebeurde, dan wordt het veel minder fanatiek. Wij zijn ook in zekere zin blind voor de wieltjes die ons voor de ogen gedraaid worden. Onze vrije meningsuiting is haast witte ruis geworden, waarbij de regels van de verspreiding van boodschappen vooral gecontroleerd worden door het geld en de macht.

  20. Paus, Vaticaanstad

    In saecula saeculorum
    Ik canoniseer Johan Sanctorum !

  21. Dirk Van Dessel

    Dat het “Sinterklaasfeestjes-INCIDENT” (naar analogie met “busincident”) dat plaatsvond op het intermultiFLAUWEKULtureel kruitvat der Dageraadplaats, binnen de context van territoriumuitbreiding geplaatst wordt, zal alleen al die politiek-correct mentaal geconstipeerden van de Linkse Liga’s verbazen. Vreemd(?) was echter dat tal
    van schrijvelaars, gauchisten en mei-68-fossielen binnen tal van door het regime gesponsorde pers-ivoren-torentjes, nu eens NIET gewaagden van hun stokpaardje :
    “racisme”, zeker omdat telgen van de Indo-Europese ethnische meerderheid het slachtoffer waren. Blijkbaar duldt het PoCo-Loge-Systeem geen jurisprudentie i.v.m.
    racisme/discriminatie tegenover telgen der ethnische meerderheid, zoek er maar eens (vruchteloos) naar op het internet ! Indien deze “jongeren”(PoCo censuur) ditzelfde
    zouden gepleegd hebben tegenover joodse kindjes en ouders tijdens een Poerimfeest
    zou het dan niet als “anti-semietisme” betiteld zijn door het Parket, Rechter, CGKR,
    Pers etc… Indien autochtone nozems (hier mag ik wel de notie “nozem” gebruiken
    volgens de PoCo-tweezakkerij-ideologie) hetzelfde zouden gepleegd hebben : kindjes terroriseren met knalbommetjes en hun ouders verwonden met een verkeersbord en messen, maar met allochtone slachtoffers tijdens een Suikerfeest, zou het dan niet
    WEL als “racisme” beschouwd worden door Parket, Rechter, CGKR, Pers etc………….
    Hoe KOSTBEU tal van autochtonen die gauchistische tweezakkerij van het PoCo-Loge-Systeem zijn, bleek uit het electoraal vonnis op 10 juni en zal NOGMAALS in 2009 blijken bij de volgende electorale tegen-de-muur-stelling ! DEMOCRATIE heet dat , de antipode van PoCo-Loge-Dictatuur !

  22. Jan Braeken

    Dit artikel is gewoon subliem. Iedereen heeft het nakijken. Men kan toevoegen wat men wil, en er nog oneindig op los reduceren zoals sommigen hier al deden en nog heel lang zullen doen : het origineel dat dit peilloze, vernietigende artikel is zal voor altijd de onverbiddelijke aanzet en de glasheldere inspiratie daarvan blijven.

    De heer Sanctorum is 2008 op een weergaloze manier gestart, en diegenen die in de toekomst dezelfde durf, dezelfde existentiële moed en een even bittere mentale weerstand nog moeten ontwikkelen om even geniale literatuur als dit artikel te schrijven, zullen daar zeer veel tijd en nog meer emotionele lenigheidsoefeningen voor nodig hebben. Ik herhaal : durf, existentiële moed en bittere mentale weerstand.

    Een zekere George Steiner heeft in zijn schitterende studie “De secundaire stad” reeds met verve onderstreept dat de enige kritiek die men op een kunstwerk kan hebben bestaat uit het maken van een gelijkaardig kunstwerk dat beter is. Dit werkstuk is een literair kunstwerk van het hoogste niveau, en ik zie hier niemand, inclusief mijzelf, die zelfs na jaren oefenen nog maar in de buurt daarvan zou komen.

    Men hoeft niet te proberen de Islamitische realiteit pseudo-ontologisch te minimaliseren, mono- of multicultureel te maximaliseren, polypolitiek en literair-nihilistisch te percipiëren of gewoontjes te verdringen. De omniculturele en omnidimensionele realiteit dwingt, en het is geen Islam-eindige of gelijk-wat-eindige, maar een oneindige realiteit met een oneindige diversiteit aan fenomenen, perspectieven en interpretaties.

    Jan Braeken

    Jan Braeken

  23. Wilfried Pauwels

    Johan,

    Proficiat, goed gemaakt en moedig gedurfd,

    Wilfried.

  24. eric rosseel

    ja, johan sanctorum lees ik in het vervolg niet meer!

  25. d'Accany D.

    geachte heer Sanctorum
    U verwoordt op zeer elegante en doordachte wijze wat vele mensen waaronder ik denken.
    Ik moet erkennen dat ik u zonder meer bewonder voor uw energie en moed. U steekt me ook een hart onder de riem. Ik werk zelf als wijkagent in Brussel in een grotendeels allochtone, voornamelijk Marokkaanse buurt.
    Ik heb goede kenissen onder deze mensen waarmee ik zeer vrij en openlijk over maatschappelijke toestanden kan praten.
    Mijn ervaring is dat de waarsdchuwing voor de dreiging die er vanuit de Islam uitgaat het eerst en het felst geuit werd deze inwijkelingen. Ze gewaagden van een nakende katastrofe ‘als we – de belgische politici – niets gingen ondernemen.
    Maar tijdens onze discussies was het altijd erg duidelijk wat de oorzaken waren en bij wie de schuld lag. Dat waren langs de ene kant de verrotting van de socialistische partijen, vooral de PS die een desastreuze politiek voerde van stemmen door een clientele van parasieten te kweken en langs de andere kant de moderne liberalen die de mensen op een duivelse manier hebben overgeleverd aan een perverse cultuur van egoïsme en materialisme waardoor het weefsel van de maatschappij werd vernietigd. Dat is zonder meer duidelijk voor zeer vele mensen in mijn wijk waarvan een deel zelfs bereid is op het vlaams blok te stemmen omdat dat de enige partij is die tenminste enigszins consequent is geweest.
    het spijt me als ik misschien niet erg duidelijk ben. Wat ik bedoel is dit: we kunnen alleen onszelf aanwijzen als schuldigen. Een zekere decadentie is in onze maatschappij ingetreden. Als we willen overleven zullen we ons moeten ontdoen va

  26. d'Accany D.

    van onze ik-zucht, onze materiële verslaving en onze aversie (die nu onbegrip is geworden) van het sprituele en het religieuze. We moeten opnieuw leren dat het goed en zelfs onontbeerlijk is offers te brengen voor onze maatschappij. Alleen zo kunnen we opnieuw respect afdwingen. En deze oorlog, ook in mijn wijk, elke dag opnieuw gaat over respect.

  27. Ik vind de getuigenis van bovenstaande wijkagent ontroerend. Er is dus toch echt iets gaande aan de basis. Ook ik heb naar de Leyers-serie met stijgend verbazing gekeken. Sanctorum’s diepgaande én heldere analyse compenseert helemaal de journalistieke oppervlakkigheid die nu eenmaal aan dit soort reportages kleeft.
    Het woord ‘reconquista’ had hij beter achterwege gelaten, wegens historisch veel te beladen. Maar voor de rest: bravo, meer van dat.

    R.V.

  28. If someone thinks people only respect what they fear, and out of love for power
    create an authority or God who ‘will instil terror on the hearts of the unbelievers”,
    who becomes a tyrant and a butcher of people, than he has forgotten that there are free and true and intelligent people in this world, who do not respect tyranny nor fear brutal force, but have respect for the truth, for love and justice alone.

    What I try to say to say to this Muslim, and his God Allah is:
    One does not clear someone’s consciousness,
    nor brings order into someone’s thoughts
    by cutting off his head.

    Extract from a dialogue on the web with a fanatic Muslim,
    by van Chapman

  29. “Wat ik bedoel is dit: we kunnen alleen onszelf aanwijzen als schuldigen.”

    Waw! Van egoïsme/egocentrisme gesproken… “We zijn allemaal schuldig, maar ik geef het tenminste toe, dus ben ik al ietsje minder schuldig dan de rest”?

  30. @ Dirk Van Dessel

    Het zou niemand mogen verbazen dat er alsmaar meer agressie is. Of wijken nu multicultureel zijn of niet doet zelfs niet eens meer ter zake.
    Of het nu een brave Vlaamsche moeder of vader zijn of Waalse vader of moeder die hun eigen gezin volledig uitmoorden,of een zoveelste agressieve daad op bus of tram, of tussen automobilisten. Dezer dagen lopen heel wat mensen op de toppen van hun tenen. Hoe het parket die zaken noemen wil is eigenlijk niet zo belangrijk. Wel het feit dat het geweld en de agressie stelselmatig toenemenen en zich totaal niet beperkt tot Moslimpje versus niet moslimpje. De maatschappij kent gewoon veel te veel rotte en zere plekken. Zelfs al gooi je alle Moslims buiten, dan nog zal de agressie niet plotseling weg vallen.

    En behalve dat mensen dus heel gespannen door het leven gaan door externe factoren is er eigenlijk nog steeds een vrij groot taboe waarover niemand het heeft en waarvan niemand wil toegeven dat het mede één van de grote oorzaken is dat mensen alsmaar agressiever worden. Er wordt dan ook niet preventief tegen opgetreden.
    En waarover ik het heb….in gans Europa dus ja ook in dit zo brave vlaanderen, zit op gemiddeld 90% van de eurobankbiljetten sporen van cocaïne. Het is onmogelijk dat een handjevol cocaïne gebruikers, 90% van de bankbiljetten in handen krijgt om er mee te snuiven. Het gebruik van cocaïne zit dus heel ver uitgestrekt over alle lagen van de bevolking.
    Wetenschappelijke onderzoeken naar hoe mensen evolueren qua gedrag na lange tijd cocaïne gebruik bestaan al. Wat er in de hersenen gebeurt is ook bekend.
    Maar toch zal men zelden in het nieuws vertellen dat de man of vrouw uit het gezinsdrame, of de dader van verkeersagressie, of daders van amok op feestjes onder invloed waren of regelmatige gebruikers zijn van het trendy witte poeder.Het zou vrij straf zijn dat net die mensen die tot zware agressie en geweld over gaan net die mensen zijn die het nooit gebruiken.
    Daar waar de Katholieke Europeaan vroeger goed kon drinken kan de al iets minder katholieke Europeaan heden ten dage flink om met snuiven.
    Nu één dik nadeel. De zogenaamde Moslim zoals men elke iets donkerharige donkerogige mens wiens stamboom nog geen 10 generaties in europa zit, bovendien een arabisch klinkende naam draagt, wel die momslim heeft letterlijk in zijnen boek gevonden dat die geen alcohol mag drinken. Maar over coke stond er niks letterlijk in gezien den ouderdom van den boek en een grote hoop onder hen snuift dus gewoon lekker mee. En ja het is niet meteen een drug die mensen rustig maakt. Het is ook niet een drug zoals alcohol waarbij je eigenlijk al snel minder stabiel op je benen staat om een goed gevecht te kunnen leveren. Met coke in je lijf kan je vrij nauwkeurig anderen belagen. Angst is niet aan de orde, een tong die dubbel slaat, of knikkende benen zijn er niet bij.
    Ik vrees dat de meesten als het op agressie in de samenleving aankomt, de impact van de popularisering van de coke fel onderschatten. Het is zelfs een enorm taboe.
    Het aantal alcoholverslaafden ligt al hoog. Velen hebben al jaren een alcoholprobleem alvorens anderen het in de gaten hebben. Nu met cocaïne is het nog erger.
    Hoe vaak hoor je “het was zo nen vriendelijke mens…nooit gedacht dat die tot zo iets in staat was blablabal”…met coke in de kop zijn velen in staat tot het afschuwlijkste. En achteraf weten ze het soms zelfs niet meer al naargelang het stadium van hun verslaving.
    In ieder geval staat heel wat agressie in onze samenleving gepleegd echt wel los van wat er zich afspeelt in wat men “de islamitische landen” noemt. En dus ook los van de Islam.
    Agressie hier is volgens mij wel degelijk het gevolg van een combinatie van frustratie en te veel drugs en veel minder een geloofs probleem.
    En wie aan de coke zit is niet met Allah, Jezus, Mohammed of welk geloof dan ook bezig.

  31. De ene is agressief omdat die moslim is en waarom de niet moslim zijn gezin uitmoordt begrijpt niemand omdat die er zo braaf uit zag. Er is wel degelijke een kans dat de oorzaak bij dezelfde bron te zoeken is. En dat die niks mee al dan niet geloven te maken heeft toch hier in België.

  32. d'Accany D.

    Ik reageer kort op wat Pela hogerop zegt :
    ‘dat er steeds meer agressie is en dat even goed in niet-culturele wijken van een stad.’
    Ik kan dit onmogelijk rijmen met de ervaring die ik opdoe. Het is waar dat er in het algemeen meer agressie is of toch lijkt te zijn in onze maatschappij. Het is niet moeilijk oorzaken te vinden.
    Maar tegelijkertijd is er wel degelijk veel meer agressie en ik bedoel VEEL MEER in multi-culturele wijken of ten gevolge van de multiculturaliteit dan tussen autochtone burgers.
    Maar kan men anders verwachten? Ik heb me ooit eens verdiept in de vraag : wat is cultuur? In één zin samengebald :
    Cultuur in zijn antropologische betekenis is een verzameling morele waarden, rites, rituelen, afspraken, taboes die leden van eenzelfde populatie toe laten mekaar beter te begrijpen en beter samen te werken. De fundanmentele bedoeling van een cultuur is het gehalte aan agressie in een maatschappij te verlagen.
    Wat is nu multiculturaliteit? Dat zijn twee, drie, zes, tien culturen die zich door elkaar heen in een zelfde populatie manifesteren. Wat de één een vorm van beleefdheid vindt is voor de ander een grove belediging, wat de één een burgerlijke plicht vindt is voor de ander een teken van morele zwakte, wat voor de ene een goede maatschappij is, is voor de andere een slechte, enzoverder.
    Het kan gewoon niet anders of het niveau van agressie in zo’n samenleving gaat serieus stijgen. Dat is precies wat we zien. Het is een constante heksenketel met dagelijkse menselijke drama’s die ik van zeer nabij meemaak maar ons politieke establishment houdt stevig het deksel op deze pot.
    Immigratie is een verrijking. Het is een genetische verrijking die wij hier in België trouwens goed kunnen gebruiken. Het kan onze cultuur evengoed verrijken waarom niet. Maar uiteindelijk moeten de inwijkelingen de culturele set van afspraken en regels van de groep waarin ze worden opgenomen overnemen. Dat is van levensbelang voor onze maatschappij.
    De verwarring treedt op omdat veel mensen denken dat cultuur niets meer is dan kookkunst, films, klederdracht en prentjes aan de muur en dus: nogal wiedes dat multiculturaliteit moet kunnen! Joden, Marokkanen, Polen, Zigeuners en noem maar op weten wel beter.
    Wat ik hier beweer zal zeker niet de volmaakte waarheid zijn maar erover nadenken heeft dingen voor mij veel begrijpelijker gemaakt. Hopelijk hebt u er wat ,Pela en vindt u mij niet te aanmatigend.

  33. Euuhh,Anasthasia
    Ik heb ook verstand in mijne kop,mag ik dan misschien zelf eeen menig vormen of Johan ,hier al dan niet iets zinnig te zeggen heeft?
    Dank u studente filosofie (BTW ik ben maar een stom A2’ereke 😉
    Hmmmm, hoe ging da nu oek wer ?
    Juist, philosophy a walk in a slippery parc?
    Allez , en nu mekkkerern over m’n typo’s.
    Voor de pseudo-intellectuele wijkagent : Als ge niet wilt dat uw “baazekes” doofpotjes
    creeren ,wilt ge ze dan eindelijk eens “oppakken”.
    Het crimineel gedrag van dat volkske hangt al 8jaar m’n keel uit ,nog harder dan dat van die “moslim-extremisten” want daar heb ik hier in het Antwerpse -ondanks alle gelul-geen last van . Wel van corrupte agenten en politici.
    ‘T is maar da ge’t weet,hé!
    Of hoe de ziekte van de USA (moei u overal in wat u gene zak aangaat) hier wreed hard ingeburgerd geraakt.
    En nu we het er toch over hebben ,3 maand geleden Georgke den Bushaap :ISLAMOFASCISME en nu in Belgie ook al,en na ne verkapte staatsgreep van Guy Verafstoot en de van Saksen-Parasietegems —-> terreuralarm ,ochottekes toch .
    Er is 1 wijsheid die hier heel hard door naar voren komt : Laat de mensen gerust en ze laten u gerust , spijtig gaat deze vlieger niet op voor sommige megalomanen op deze aardbol. Tenslotte : 400 jaar geleden discuteerden de Spaanse Inquistie over het feit of de Zuidamerikaanse Indianenstammen al dan niet “een ziel” hebben(hadden?)
    The same shit in Afrika ts 1800 en 1930.( Hoe achterlijk is de Westerse geloofsbelijdenis dan niet ?)
    En wat vrouwenrechten betreft ;het is PAS sinds 1947 dat een vrouw hier recht had op bijstand en verzekering na bvb. te zijn aangereden op straat,ik heb een braaf moederke van 72 jaar dat zelfs in 1980 nog miszien werd voor een echtscheiding EN VOORAL DOOR HAAR EIGEN “GESLACHT” .En dan zullen we maar zwijgen over hoe deze “godsdienst ” omgaat met vrouwen ,vrouwelijke ‘ pastoors’, iemand?
    Dus moderne feministjes : SHUT UP . voor de rechten die U nu hebt,heeft de hedendaagse vrouw geen REET gepresteerd ,dus laat maar wegrotten ,die ouwe madammekes hé.( mé pensioentjes van 500€ en eenzelfde huishuur)
    Shit ,alsof de wereld z’n toekomst afhangt van universitaire geschoolde dromers die het verschil tussen een differentiaal en een limiet nog geeneens kennen.
    Maar hey ,we kunnen een mailtje sturen en we “computersavy”,nietwaar.
    DAMN, THE NIGHT THE SHIT HIT THE FAN!
    Kleine vraag om af te sluiten: ik gebruik nogal veel ” shit” ,wil dat dan zeggen dat ik dan nog altijd in mijn anale fase ben ?

  34. Ik dacht zo dat de Europese Islam een goed idee was, zelfs als het voor het moment niet geaccepteerd wordt.
    Inderdaad, er zijn meer en meer Moslims die de Islam de rug toekeren nadat ze de Westerse cultuur hebben kunnen proeven en vergelijken, en er ook durven voor uit te komen.
    Toegegeven het is op dit ogenblik nog een kleine minderheid, maar het kan alleen maar groeien. Dit wil niet zeggen dat deze mensen nu plots ongelovig of zelfs een ander geloof hebben aangenomen, maar simpel verschillende gebruiken uit de Islam verwerpen.
    Als er nu een Europese Islam wordt opgericht, gaat dit vroeger of later botsen met de huidige Islam interpretatie. Op dit moment zal het afhangen hoeveel (huidig) gematigde Moslims zich zullen hebben aangesloten bij dat groepje en wie het dan zal halen. De extremistische Moslims zijn wel in de minderheid, maar met de huidige geweldcultuur die de Islam toelaat en zelfs bevoordeelt, zijn er weinigen geroepen om het extremisme te stoppen.
    Wie het zal winnen is van relatief weinig belang, de publiciteit van het bestaan van een andere Islam zal bekend zijn of worden en zal misschien meer en meer mensen aanzetten tot nadenken maar ook misschien meer en meer gematigden laten nadenken en kiezen voor een acceptabele Islam, die rekening houdt met Westerse waarden.
    In werkelijkheid zou het veel beter zijn indien de Islam helemaal uit de Westerse wereld zou verdwijnen, maar daarvoor is het nu te laat en de Westerse wereld was en is nog steeds op zoek naar buitenlandse werkkrachten.
    Ook is het zo dat het precies de Moslims zijn die de meeste kinderen maken en zich zodoende verder en verder in aantal imposeren.
    Wat nu Al Qaida aangaat, moet ik toch wel zeggen dat de Palestijnse zaak maar een voorwendsel was om de Westerse cultuur te kunnen aanvallen. In werkelijkheid zijn de Palestijnen niet zo graag gezien in de Arabische wereld om zulks een geweld te kunnen rechtvaardigen.
    Nog dit, we (de niet Moslim landen) hebben veel te laat gereageerd en zijn veel te laks geweest om het extremisme tegen te gaan. Onze westerse politiek heeft, door gebrek aan kennis, de zaken te laat aangepakt en te weinig geluisterd naar mensen die het konden weten, zoals Prof. U.Vermeulen.

  35. Jaar na jaar hangen we kerstversieringen in de bomen die we van de stad krijgen om onze straat te versieren.
    Jaar na jaar worden diezelfde ornamentjes (dit jaar zelf gebakken en geschilderd door de kindjes) door de Marokkaanse kids in de buurt meegegrist. Herhaaldelijk betrapt met volle zakken.
    Jaar na jaar zwijg ik omdat ik denk, het gaat maar om kerstversieringen.
    Toen een bende dolle Marokkaanse minas een Belgische vrouw begon uit te schelden op tram 24 en met haar afstapte, waarna de dame aan de tramhalte vakkundig ineengemept werd, was er maar één iemand die het waagde om iets te zeggen: een oudere Marokkaanse man. Hij werd verzocht zijn mond te houden door de jongedames in kwestie.
    Zijn we bange, blanke Belgen? Ik weet het niet.
    Maar ik voel dat mijn hart zich gaandeweg meer verzet tegen het jonge gespuis met hun rotjes in de straat, de meisjes in hun auto’s die er niets op tegen hebben hun halve handtas uit het raam te gooien (kauwgum, zakdoekjes, papieren verpakkingen…), jongens die de hele dag hangen te lanterfanten in wasseretjes en op straathoeken, mannen die de hele dag doorbrengen in het gokkantoor of in theehuizen, de jonge gastjes die oude mannen beroven en doodslaan voor hun OCMW-uitkering, etc.
    Als ik mij hier zit uit te sloven om mijn kinderen normen bij te brengen, waarom kan dat bij hen dan niet?
    Komen wij dan echt van verschillende planeten?

  36. Dirk Van Dessel

    Zou een goudvis en een haring in hetzelfde waterbiotoop kunnen overleven ? In ex-Yougoslavie heeft men dat boude experiment vruchteloos gedurende eeuwen geprobeerd maar dan met mensen en in een biotoop van Balkan-lucht met de gekende gevolgen : het was enkel toen dictator Toto met keiharde verdoken repressie op de intermulticulturele experimentele hogedrukketel ging zitten dat het deksel op het potjes niet door explosie weggeslingerd werd. Het zijn niet de ergste blinden die niet willen zien, maar die met een PoCo-roze-glazen-tunnel-vision-brilleke (een groen montuur vesterkt dit effect indien met de nodige soms, naar verluid)

  37. Dirk Van Dessel

    CORRECTIE : “dictator Tito” EN “…versterkt dit effect indien met de nodige volumineuze spiritualiteit getorst, soms naar verluid.

  38. Dirk Van Dessel

    In het artikel wordt verwezen naar de territoriumstrijd op de Dageraadplaats te A. op 2 dec. Dat berichten over dergelijke “incidenten” steeds laffelijk worden geminimaliseerd door de PoCo Loge Dictatuur en hun gesubsidieerde schoothondjes pers (cfr. “busincident”) blijkt deze keer uit een “vuurpijlen- & ijzerenstaafincident” ,
    waar de Pers de daders met de nodige PoCo-censuur als “jongeren” aanduidt. Volgens een bericht op gesubsidieerd allochtonen medium Kif-Kif , echter zouden de
    daders wel degelijk “zeven jongeren van Noord-Afrikaans afkomst” geweest zijn. Het autochtoon slachtoffertje ( één jongere”) had derde-graads-brandwonden zoals op VTM werd getoond. http : // site.kifkif.be/forum/showtread .php?t =4922. Ik felicteer Kif-Kif voor hun openheid in berichtgeving. Indien 7 autochtone jongeren dit bij één allochtone jongere zouden gepleegd hebben, zouden zowel Parket,Rechter, CGKR, Pers etc…. niet “racisme” in koor geroepen hebben ? En nu , zou het CGKR een onderzoek naar eventueel anti-autochtoon racisme voeren, gelooft ge dat zelf (vooropgesteld dat het bericht op Kif-Kif wel degelijk exact zou zijn) ?
    SURF EENS NAAR DE WEBSTEK VAN HET CGKR EN ZOEK ER EENS HEEEEEEEL
    LANG EN HEEEEEEEEEEEEEEEEEL TEVERGEEFS NAAR 1 ENKEL GEVAL VAN VERVOLGD RACISME/DISCRIMINATIE TEGENOVER TELGEN DER ETHNISCHE
    MEERDERHEID, IN DE RUBRIEK “RECHTSPRAAK”. Zou het niet de Indo-Europese
    ethnische meerderheid zijn die door haar numerieke meerderheid het hoogste volume aan belastingsgeld ophoest, dus waarschijnlijk ook ter medefinanciering van het CGKR ???? Vermits het CGKR onder de paraplu van de Premier schuilt, zou het dan geen hoogste tijd worden dat een parlementair -met-ballen-aan-zijn-lijf de Premier
    over dat overgesubsidieerde onding aan de (voor)tand(en) voelt of er een Parlementaire Onderzoekscommissie komt naar hun reilen en zeilen en vooral naar
    hun beweerde politieke onafhankelijkheid (cfr Bart De Wever’s reactie n.a.v. een intern verslag van het CGKR over de verkiezingsuitslag van 10 juni, waar zijn uiteraard niet
    gelukkig zouden kunnen mee geweest zijn overwegende het electoraal fasco van hun linkse trawanten)

  39. timmermans etienne

    Op de vaststelling van JS als uitsmijter van dit essay dat israel een volwaardige variant van het fascisma kan worden genoemd nog geen enkele reaktie gelezen.Dat verbaasd mij wel enigsinds .Kleeft er dan toch zo een groot taboe op die visie .De uitleg dat de Pallestijnen in de Arabische wereld toch niet voor vol worden genomen .om terroristische akties te kunnen verantwoorden was zowat het enige
    dat die richting uitging .Om de geesten wat aan te scherpen raad ik iedereen aan om het magazine EOS van deze maand eens te lezen nl het artikel HEL EN VERDOEMENIS OVER HET INTERNET dat handelt over een boek van Andrew Keen
    THE CULT OF THE AMATEUR .Vooral die laatste zin .Ik citeer Misschien heeft internet wel de islamitische reformatie ingeluid toch een quote om eens bij stil te staan Timmermans Etienne

  40. Anakin Skywalker

    Wat een reacties die JS hier loskrijgt.
    Als men iets over de Islam wil zeggen, lijkt het me logisch dat men de Koran eerst leest. Daar bestaan nu Nederlandstalige versies van. Inderdaad het is van: “sla dood”, en “de vrouw moet zich”…
    De vraag is dan: waarom is dit een kleine 1500 jaar geleden zo geschreven? Ik dacht dat Mohammed, schrijver van de tekst, eerder een pientere kerel was die zag met welke problemen de arabische samenleving kampte, en die bovendien haast onder de voet gelopen werd door de christenen. Deze laatsten hieven een vlag met een kruis er op, en prompt kwamen er duizenden gelovigen in actie en werden de arabische nederzettingen geplunderd en in brand gestoken en de vrouwen verkracht. In naam van een zekere “God”. Het lijkt me te verwachten dat iemand iets gelijk(w)aardigs zou bedenken om ook de arabieren onder één vlag te krijgen.
    Ondertussen is er veel tijd gepasseerd, maar wie schrijft, die blijft, en de tekst is waarschijnlijk nooit veel aangepast, al was het maar om geloofwaardig te blijven. Onze politici van nu passen hun teksten wel aan, en floep: weg geloofwaardigheid.
    Ook bij ons is er zeer veel veranderd: door bloedige oorlogen en genocide is het opstandige en vechtlustige genetische materiaal wat uitgedund.
    Een Marshallplan en een industriële revolutie later, bezitten heel veel europeanen elk hun eigen stukje bezit aan auto, huis, inkomen en spaargeld, en daarbij een zorgende staat. De kerken lopen leeg.
    Aan de andere zijde is er vooral zand en stenen, nog veel onenigheid over wie nu eigenlijk het echte geloof heeft, nogal wat jaloezie en weinig te verliezen aan welstand voor het volk.
    Omwille van de vrije handel en de groeiwensen van enkele westerse financiële machthebbers, werden in zo’n onevenwichtige wereld alle grenzen open gezet.
    Het lijkt er op dat onze gehele samenleving hierdoor aan stabiliteit zal verliezen, en de wetten van de sterkste (groepen) weer meer zullen gelden. Een gedestabiliseerd land kan, als we de geschiedenis mogen geloven, opnieuw stabieler gemaakt worden door een bestuur(der) met ijzeren hand. Maar die moet eerst gedoogd, gedragen en zelfs gevraagd worden door een belangrijk deel van de bevolking. De ijzeren hand heeft natuurlijk gewapende strijdkrachten nodig en een gestapo-achtige inlichtingendienst, en technologische support en informatie. Van deze laatste zijn camera’s op elke straathoek een belangrijk onderdeel. Daarnaast is het wenselijk dat bewegingen en communicatie van en tussen personen nauwkeurig traceerbaar is. ProxiMobiBas doet dit voortreffelijk in België. Het volk zal dit wel dulden als ze genoeg schrik hebben van de vijand. Onze vertrouwde media vervullen prachtig deze bangmakersrol. Er is inderdaad iets aan het gebeuren mensen.
    Het is natuurlijk niet de bedoeling dat heel het land in de fik gaat, dus daarom is het best om de vijand wat te concentreren. Bovendien is het ook nodig om wat reservaten te maken voor de eigen elite. Gebieden in ons land waar het leven excessief duur is, en er geen klimaat is waar anderen zich goed voelen.
    Laten we hopen dat zij die het land in handen hebben op tijd het nodige doen.

    Nog een laatste reactie op Anastasia.
    Ik ken je niet, dus beperk ik me tot reactie op wat je zelf schrijft.
    Je inbreng is volgens mij een essentieel punt van heel de problematiek. Ten eerste vallen bij mannen de hersenen stil als ze te lang niet gemogen hebben. Je bijberoep is
    dus van essentieel maatschappelijk belang. Ik denk zelfs dat de afwezigheid ervan bij moslims hen soms zo heftig maakt.
    Ten tweede hechten we een zeer groot belang aan de bloedband voor wat betreft naamgeving van de kinderen en de erfenis.
    Deze combinatie geeft aan mannen een onwaarschijnlijk zwakke positie ten opzichte van aantrekkende vrouwen. Zelfs de reclame buit die zwakte massaal uit. Jij slaagt er naar eigen zeggen zelfs in je studies er mee te betalen.
    We gaan nu even terug in de tijd: Als je denkt aan de nomadenvolkeren die wekenlang op pad waren, de berbervrouwen en bewoners van oasen en de eventuele plaatselijke woestijnprinsessen… moet je er geen tekening bij maken dat ze soms niet wisten waar hun klein grut vandaan kwam, en dat soms hele familieerfenissen naar vreemd broedsel gingen. Als het achteraf uitkwam werd er misschien onderling gemoord om de bloedlijn te herstellen.
    Onze pientere vriend Mohammed zag dat dit zijn volk zwakker maakte, en schreef een paar handige regeltjes om het probleem van de verleiding aan te pakken. Als je de Koran leest is verleiding binnen eenzelfde bloedlijn wel wat acceptabel.
    Het lijkt logisch dat hij de zak over de vrouwen trok. De mannen, die voor de woestijntrektochten moesten zorgen om levensvoorziening aan te voeren kon hij niet straffen omdat heel de samenleving er van afhankelijk was, en eenmaal ze uit het zicht waren ze toch hun zin zouden doen.

    Wie zich wat met new-age bezig houdt, en vanuit deze context de koranteksten leest, zal veel glimlachen en veel herkennen. Mohammed was zijn tijd ver vooruit, maar hij heeft het wat bruut moeten opschrijven om toepasbaar te zijn op zijn toenmalig publiek.

  41. Anakin Skywalker

    Het is aan de verstandigen en wijzen van de Moslims om de Koran gepast uit te leggen aan de volgelingen. Natuurlijk spinnen anderen garen van het niet-of-verkeerd-begrijpen van de Koran, met als doel macht te vergaren. Maar dat is dan natuurlijk hun verantwoordelijkheid. Er staan hier veel geruststellende opmerkingen tussen de reacties. Het inzicht zal het juiste wel doen zegevieren. (t’ is alsof ik het uit de Bijbel of de Koran haalde)

  42. Reconquistador de Amberes

    36 Moskees in de stad van de Zot van A. !Noopt dit tot een Reconquista van militaire of via democratische paden ? Zou de anti-klerikale Loge der vrijzinnigen (cfr. recente
    brandjes gestookt om de Schoolstrijd te doen herleven!!!!!!!!!!!!) dan toch met de fundamentalisten onder de Mohamedanen meeheulen om de traditionele Christelijke Europese Waarden proberen te kelderen ? Karel Martel verrijs !

  43. Ook een intelligent essay als dat van Johan Sanctorum trekt blijkbaar geschifte weirdo’s aan, zie hierboven.
    Jammer, maar wellicht onvermijdelijk. Daarvoor kun je het natuurlijk niet laten.

  44. Reconquistador de Amberes

    @Ronald : IK EET VARKENSVLEES EN DAAR BEN IK FIER OP, want dat versterkt
    mijn ethnisch, cultureel en religieus ego. Dat Vrijzinnigen (Waan-zinnigen????????) de conservatief-religieus geïnspireerde mensen als “weirdo’s” ervaren, is maar één van de vele facetten die de anti-klerikale conspiratie tussen de fundamentalisten onder de Saracenen en de Loge-istiekers glimp per glimp aantoont, zoals het knipper-
    lichteffect van een vuurtoren, wel in een onbewaakt moment als lapsus . Dat dit recent nogmaals werd blootgelegd toen sommige Loge-istiekers vuurkestook probeerden te doen om de Schoolstrijd terug te doen ontbranden door van antiklerikale PoCo-haat bol staande verklaringen in de media, uit te braken tegenover het Vrij Onderwijs,
    zal weinig gelovige mensen ontsnapt zijn.

  45. Hé Johan

    Fantastisch artikel. Had je maar niet het woord ‘reconquista’ laten vallen. Dat trekt alleen maar roestige harnassen en botte bijlen aan!

  46. Johan Sanctissimum

    Goed gewerkt Johan. Doe zo voort!

  47. ludo callens

    Deze auteur heeft de beste tekst geschreven die ik ooit heb gelezen, en ik heb een fantastisch woord geleerd waarmee ik onze stervende cultuur zou kunnen omschrijven: “obscurantisme”: De Nederlandse Vandale noemt het “stelsel dat de beschaving of Verlichting wil tegenhouden” en de Franse Wolters noemt het “dom houdenvan de goe-gemeente”. Dat alle westerse beleidsmensen dit woord maar eens goed van buiten leren (niet zo moelijk, sommige geesten, nou ja, leren ganse boeken van buiten, zoals de Koran), de betekenis ervan eens goed herkauwen en dan eindelijk eens maatregelen gaan nemen, in plaats van een systeem van diversiteit in eenieders maag te spiesen, gebaseerd op het “multicul”-principe. Mensen van het vroegere Vlaams Blok verklaren zelfs dat hun zelfs aanstootgevende propaganda van de jaren zeventig onderdoet voor wat men nu op het straatbeeld te zien krijgt: “Dit hadden zelfs wij niet kunnen vermoeden”, of het schrikbeeld onderschat. De Duitsers in de jaren dertig en de rest van de westerse wereld in de jaren veertig riepen allen ootmoedig in koor “Wir haben es nicht gewüsst”. Het zal géén 100 jaar later duren dat de westerse wereld opnieuw dit klaaglied kan aanheffen!
    De auteur weet echter zéér goed waar het om gaat, en ként ook de islam zeer goed. Inderdaad, zelf heb ik het ook van een moslim vernomen, de zwarte steen in Mekka is een heidens monument dat eerst door “overlastgedrag” door de islam werd ingepikt, en dan (volgens de Russische strategie van één stap achteruit en twee vooruit) met geweld werd afgepakt van de bevolking van de stad Mekka.
    De Heilige Drievuldigheid kent de auteur óók zeer goed: het fundamentalistische Jodendom (God de Vader), het expansionistische christendom (God de Zoon) en de destructieve synthese van de 2: de Heilige Geest van de Islam. Een drietand die uit het woestijnstof opdoemt met de duidelijke boodschap: “Tot stof zult ge wederkeren.”:
    zionisme, inquisitie, jihad. Toch is het vreemd dat die drie godsdiensten ook een mooie kant kennen: de liefdadigheid.
    Wat Jan Leyers heeft gezien in Mekka, namelijk de “Steen des Aanstoots” heb ik persoonlijk gezien in Polynesië. In weerwil van wat de islam heeft aangericht in Arabië (ik ga er misschien verkeerdelijk van uit dat de heidenen omwille van hun ongeloof “gestraft “en dus uitgemoord werden), heb ik persoonlijk meegemaakt in Muri-beach, Cook-eilanden: niet één, maar zeven Stenen des Aanstoots, die, ofschoon ze niet eens op een marae (=religieuze ontmoetingsplaats in Centraal- en Oost-Polynesië) liggen. Op 20 meter over het christelijke kerkgebouw (over de straat) liggen deze 7 stenen, die de 7 kano’s voorstelden waarmee in de 14de eeuw de Maori’s zijn vertrokken die Nieuw-Zeeland ontdekten. Dit monument is niet religieus, maar is wel het zinnebeeld van de Polynesische ziel, de ziel die het “mana” (geest) is en die voor die geest de nodige ademruimte (“aroha”, in het Noord-Polynesisch “aloha”) geeft, ademruimte die essentieel is om het leven zin te geven en die tegelijkertijd liefde mogelijk maakt. De Polynesiërs hebben steeds, flegmatiek dat ze zijn, rustig hun godsdienstige symbolen, als stenen en beelden telkenmale opnieuw gesculpteerd na iedere christelijke beeldenstorm. Zij gaan braaf naar de kerk
    (althans toch in Centraal-Polynesië), maar vertalen dit naar hun eigen godsdienstbeleving die wezenlijk polytheistisch is. Net zoals hun mini-broeders, de Friezen (een gekke, maar oh zo treffende vergelijking), is de “Slag om hun Land” begonnen met ontij aankondigende zieltjeswinners, (in feite waren het beeldenstormers, de Taliban heeft eeuwenoude voorbeelden) die daarom ook werden gedood (de christenen noemen dat “vermoord”, en zo prijkt bijvoorbeeld Sint-Willibrordus als “martelaar” -nog een geliefd woordgebruik in de islam-.
    Het cynische daarbij is dat (zij hadden de geografische ruimte, de Friezen in hun miezerig Europees continentje niet), de Cook-eilanders aan godsdienstshopping begonnen te doen: de godsdienst van het minste kwaad, het protestantisme van de Britten, omdat de rooms-katholieke Fransen een open oorlog waren begonnen tegen de Polynesiërs en reeds waren doorgedrongen tot op Raiatea, amper nog 500 km verwijderd van de Cook-eilanden. De moord op een rooms-katholieke missionaris was de smoes om het vuur te openen op Papeete en de Franse veroveringsoorlog te starten. Nog een les die de auteur wel zal kennen, maar dat niet zo duidelijk in het artikel naar boven kwam: godsdienst als aansteeklont voor oorlog.
    Diezelfde Polynesiërs blijven geloven in hun “aloha”, of “Dankzij mijn ademruimte geef ik je al mijn liefde” en in Hawaï kunnen de westerlingen heuse cursussen over “geluk terug ontdekken door onthaasting” volgen. En over gans Polynesië zijn de tempels overeind gebleven of heropgebouwd. En een aantal zijn ook nog in gebruik. Verder zijn daar het souvenir bij uitstek de “afgodsbeeldjes”. Ikzelf ben overigens overgestapt van het christendom via atheïsme naar de verering van Tangaroa, God van de Zee (is de bron van de Polynesische beschaving) en van de Vruchtbaarheid. Ik heb zo een “Tiki” gekocht en het beeldje prijkt op mijn heilige plaats thuis.
    Net zoals in Birma zijn de moslims in Polynesië niet welkom (overigens de arrogante blanken zijn daar evenmin welkom…). De Polynesiërs zullen geen moslims doden, maar ik zie niet goed in hoe een volk dat een loopje neemt met het christendom, stenen vereert, de meest in de verbeelding sprekende beelden maakt van de kleine “tiki” tot de grote “moaï”, schitterende houten tempels heeft gebouwd en sommige daarvan met de meeste zorg onderhouden, of zonder dat het “tapu” (=met schroom te benaderen) respecteert van een stukje land dat nóg iets meer heeft dan de rest van hun schitterende gebied, varkensvlees vreet en hun dochters varkensvlees doet vreten omdat dik zijn een statussymbool is, die alcohol drinken (iets wat in bijna álle culturen voorkomt!), zingt en danst en dat nog uitdraagt naar de buitenwereld in internationale wedstrijden (een volk dat niet meer zingt, leeft niet meer), waar de vrouwen en sex belangrijk zijn, ja, een volk dat als geen ander levensgenieten als bijna een heilige opdracht ziet, zo een volk zie ik de islam nog niet verwelkomen op haar grondgebied…
    Wie op de Olympische Spelen in Athene fier één op duizend Cook-eilanders (in hun typisch schaars geklede klederdracht) heeft opmarcheren, tegenover nog geen één op tienduizend van het gastland, weet dat obscurantisme ondenkbaar is bij de Polynesiërs!
    Blijkbaar wel in Antwerpen, waar de vroede gemeenteverantwoordelijken er niet beter op vonden dan die zwartgallige Steen des Aanstoots te reconstrueren op een plein dat het symbool is van de Antwerpse volksmens.
    Dit is het verschil: Polynesisch Antwerpen zou zijn cultuur (de man met de knots en de vrouw met de blote borsten die de stadspoort bewaken) uitdragen en aan de toeristen te koop stellen. Hier te lande worden alle cultuursymbolen en de eigen identiteit door het EIGEN VOLK vernietigd, gaande van de “Hoofdstad van de Smaak” (bah!) via het tweekleurig groene halfmaantje van het OCMW tot de “A” (ofte t’Stad is van iedereen… ) Van obscurantisme gesproken! Met de buurtspoorwegen verdween ook de “Leo Belgicus”. En dan maar klagen dat de moskeëen in het land van de “FOD’s” (afkorting, de vroegere ministeries heten nu allemaal Federale OverheidsDienst met een pop-art achtige verschijning dat een logo moet voorstellen) als raketten uit de grond rijzen, dankzij onze belastinggelden…
    Ooit zei een warenhuisketen: respect dat moet je verdienen, iedere dag opnieuw. Deze warenhuisketen bestaat niet meer, want is ingepikt door (weer eens) de Fransen. Maar de les is duidelijk: respect begint bij jezelf, en als een volk of een staat , of een continent als Europa zichzelf niet meer respecteert, hoe wil je dan verwachten dat een vreemdeling je respecteert?
    Maar omgekeerd werkt het ook: eenvolk dat zichzelf respecteert, zal ook gemakkelijker respect tonen voor een vreemdeling, op voorwaarde natuurlijk dat het wederkerig is…. Ik ken geen enkele Nederlander die op dit moment een Polynesische taal kan spreken. Ik ken wél een Polynesch land dat een Nederlandstalige website heeft: Hawaï.
    Enfin, het doet mij goed te weten dat in ons landje van diversiteit de Polynesiërs welkom zijn, allez, als ze het tenminste in hun spontane en ongebreidelde beminnelijkheid niet in hun hoofd halen om in het Nederlands te gaan zingen…
    Naar het einde toe vond ik de tekst wat intellectualistisch worden en konden een Vandale en een Wolters mij niet meer vooruit helpen. Ik heb zo de indruk dat naar het einde toe er wat Angelsaksich woordgebruik ingeslopen is. In de huidige tijd is dat een gemeen gif voor onze taal!
    Maar de inhoud heb ik begrepen en ik ben blij dat ik mij niet alleen zorgen maak om het obscurantisme.
    Ik hoop nu maar dat er nog velen zullen zijn die eindelijk hun ogen eens gaan openen!

    Wat mij wel opvalt is dat de auteur Zurenborg niet schijnt te kennen. Toen ik, woonachtig warend in de nabije wijk Groenenhoek een huis wou kopen in Zurenborg, kreeg ik langs alle kanten waarschuwingen van het niet te doen, omdat met name op de Dageraaplaats een systeem van zogenaamd “mobbying” zou bestaan uitgeoefend door Marokkanen, dat is een vorm van afpersing, waarbij aan bijvoorbeeld kinderen die op een speeltuig willen klimmen een som geld moeten betalen, of zij worden hun de toegang ontzegd.
    Alleszins kleeft aan Zurenborg nu toch niet het aureool van een betere buurt. Zurenborg is niet meer dan een schakel van kwaad naar erger voor een toerist die arriveert in de luchthaven, gaande van aggressieve terrasjesgangers op de Diksmuidelaan, over de levensgevaarlijke puinhoop aan het station van Berchem, de overlast van vreemdelingen die samen met de verloedering toeneemt naarmate men de Gemeentestraat nadert, om daar dan te riskeren omver te worden gereden door de ttra

  48. ludo callens

    trams die met het teveel geld bezittende Antwerpen nog eens op nieuwe spoortjes mogen rijden alvorens dat zij nu eens eindelijk (bijna 30 jaar!) onder de grond gaan rijden… Maar ja, geld wegsmijten is een ander verhaal…

    Ludo Callens vanuit een gemeente die nog respect heeft voor zijn wapen: Westerlo

  49. Jan Voorsicht

    Ben via een artikel in Het Vrije Volk opmerkzaam gemaakt op deze site. De tv-serie De Weg naar Mekka is journalistiek van de hoogste kwaliteit (vind ik). Chapeau voor de Vlaamse tv die het durft uit te zenden. Ik hoop dat deze reportage nog ooit door de Nederlandse publieke omroep (de commerciele zenders kunnen we vergeten) zal worden uitgezonden, ofschoon ik bang ben dat de over het algemeen islamofiele Nederlandse mediabazen en bazinnen het programma te kritisch zullen vinden.

  50. Karel Martel Junior

    Ik zeg “Amen”(het weze zo) op dit artikel en laat de PoCo-Loge-maçoniekers, meeheulend met de fundamentalistische Mohamedanen, gerust “Inch Allah” zeggen

  51. Karel Martel Junior

    @Ludo Callens de laatste paragraaf van uw posting bevat slechts één foutje, m.i. en dat is dat de overlast door het opgebroken plein voor Berchem Sation eindelijk, met JAREN vertraging, ik herhaal : EINDELIJK opgelost is.

  52. Dit artikel getuigt van intellectuele lafheid en luiheid.
    Vijfentwintig jaar geleden reeds zei het toenmalig Vlaams Blok dat de islam onverenigbaar is met onze westerse democratie.
    Vijfentwintig jaar geleden zei het Vlaams Blok dat onze overdreven tolerantie tegenover inwijkelingen rampzalig zou aflopen.
    Vijfentwintig jaar lang heeft men (ook Sanctorum) daarom het VB uitgemaakt (en zelfs veroordeeld) voor racisten, debielen, primitieven, schelders, extremisten en nog van dat fraais.
    Vijfentwintig jaar lang negeerde de politiek correcte ‘high life’ onder de commentators het terrorisme, de moorden, het bedrog, de mishandelingen, de geïnstitutionaliseerde onderontwikkeling en agressie in de islam.
    Pas nu wanneer ze dat ‘feuilletonneke’ van Leyers op TV gezien hebben dringt het bij sommige van onze ‘intellectuelen’ door dat er eigenlijk wel iets mis aan het lopen is, maar geen enkele durft zijn voorafgaande foute visie toe te geven.
    Beste Sanctorum, ik geniet van uw ‘schrijverijen’ maar ik walg van de lafheid die u en zoveel andere poco-beïnvloede schrijvers nog steeds belet van vlakaf te zeggen: “Het Vlaams Blok/Belang had en heeft gelijk!”.

    Illustratief voor de blijvende werkelijkheidsontkenning van Sanctorum & co is zijn bewering dat Al Qaida zou afzwakken door een oplossing van het Israëlisch-Palestijns conflict, terwijl hij zelf net daarvoor -naar waarheid- heeft verklaard dat voor de islam islamitisch gebied eeuwig islamitisch moet blijven.
    Voor de islam is enkel volledige teruggave aanvaardbaar, dus is een billijke oplossing gewoon onmogelijk.
    Dat Sanctorum het veiligheidshek (muur is maar een klein stukje) betitelt als Israëlisch fascisme lijkt me ook niet te spreken voor veel realiteitszin.
    Beste Johan, probeer u eens voor te stellen dat uw overbuurman elke dag vanuit zijn venster tracht uw vrouw, uw kinderen en uw hond neer te schieten.
    Wat zoudt ge doen, niet reageren of de ‘fascist’ uithangen?

  53. Beste Rob

    Ten uitzonderlijken titel wil ik hier persoonlijk op reageren.
    Het toenmalig Vlaams Blok heeft inderdaad al in de jaren ’90 het samenlevingsprobleem gesteld. Ik heb dat noooit ontkend maar integendeel zelfs bevestigd, verschillende keren. En voor zover nodig wil ik het zelfs herhalen. Het leverde mij de banvloeken op van 50% van de door U aangehaalde ‘poco’s’. Ik ben ook altijd een notoir tegenstander geweest van het cordon sanitaire, niet omdat ik de standpunten van het VB deel, maar omdat het de democratische spelregels vervalst. Dat leverde mij de banvloeken op van de andere 50%. U zult dus begrijpen dat ik het wat moeilijk heb met de kwalifikatie ‘intellectueel laf’. Dat lijkt me zelf te getuigen van intellectuele luiheid om mijn teksten te lezen.
    En wat het Israëlisch-Palestijns conflict betreft: elk zijn mening. Om dezelfde reden dat ik ijver voor een autonome Vlaamse staat, ijver ik ook voor het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen die in 1948 van hun land verjaagd werden. En kinderen neerschieten vanuit een helikopter, sorry, daar is geen enkel excuus goed genoeg voor.
    Voor de rest, sans rancune, beste groet

    Johan Sanctorum

  54. Eerst en vooral bedankt voor de reactie, Johan.
    Die kwalificatie “intellectueel laf” krijgt u niet van mij omdat u ‘nooit ontkent’ hebt, maar omdat u niet uitdrukkelijk stelt dat het VB de eerste was en tot nu toe enige partij is die een realistische kijk heeft op de islam. U gaat er in een boogje langs en vertelt dan hetzelfde als was u de eerste die het licht ziet. M.a.w. u geeft de eer niet wie haar toekomt.
    De stelling dat het Israëlische leger vanuit helikopters kinderen neerschiet is zowat het summum van valsheid in voorstelling.
    Het Israëlische leger schiet op mensen die lukraak raketten afvuren op steden en zich dan verschuilen achter hun vrouwen en kinderen. Dat er dan ongelukken gebeuren is niet de verantwoordelijkheid van Israël.
    Dit heeft niets te maken met zelfbeschikkingsrecht maar alles met zelfverdediging.
    Raketten lukraak op burgers afsturen of doelbewust bussen met schoolkinderen opblazen dat kan niet, punt!
    In uw valse redenering hadden de geallieerden geen enkel bombardement mogen uitvoeren op Duitsland in WOII, want daar sneuvelden ook vrouwen en kinderen bij.
    Dan hadden we nu bij ‘den Dolf’ op schoot gezeten.

  55. hans bequ

    In Brussel zijn gisteren 51.811 stemmen op Nederlandstalige lijsten uitgebracht. Sinds het ontstaan van het gewest werd nog nooit zo weinig gestemd op Vlaamse lijsten. Bij de oprichting van het gewest in 1989 bedroeg het aantal stemmen op Nederlandstalige lijsten nog 67.000. Bij de vorige gewestverkiezingen waren er dat 62.516. In Brussel gingen zondag 484.719 mensen stemmen.

    De heer Mark Grammens voorspelde bij Rondas niet alleen de neergang van het Vlaams Belang in Brussel, maar ook een dramatische achteruitgang van het totale Vlaamse stemmenaantal, alsof hij een kristallen bol had, of alsof hij de directeur van het informaticabedrijf kende.

    Of is er nog iets anders aan de hand? Misschien kende hij wel de commandant van de stormtroepen of de doodseskaders? Dat zou nog wel een keer een even overtuigde Vlaming kunnen zijn als Lammers, de gangster van wie we recent in het nieuws hebben vernomen dat WNP namens het Belgische regime in 1982 een Vlaams Anderlechts koppel als ‘oefening’ verkoos te vermoorden boven een Marokkaans gezin. Dat zegt wel wat. Op een legislatuur tijd kan een partij wel de helft van de kiezers verliezen, maar dat één zesde van het Vlaamse electoraat, om het in de woorden van Rondas’ Pavia-vriend Van Parys te zeggen, ‘verdampt’ is wel te sterk. Indien al die Vlamingen zijn weggevlucht dan vraag ik mij af waar naartoe. Dat het allemaal Franstaligen waren, daar geloof ik geen bal van, aangezien de gemiddelde Franstalige er in Brussel geen belang bij heeft zich af te geven met de Üntermenschen en als Franstalige altijd in de watten zal worden gelegd als hij Vlamingen maar voldoende jent. Want de Franstalige partijen in de Rand zijn alvast sterker geworden. Maar ik zie ongetwijfeld evenveel spoken als de paranoïde buren van Alfons Vandermeulen, destijds?

    Hoe voelt het daar, in het huis van vertrouwen, Rondas? Oh ja, nu komt voorbij mijn deur een politiewagen even de sirene opzetten net voor mijn deur. Soms stappen ze ook wel uit, bellen aan en rennen dan weer weg. Meestal is dat dan de Limburger. De Waals-Brabander staat glimlachend vanuit de auto toe te kijken. Ik en mijn familie weten al veertig jaar dat WNP de baas is in dit land. Laten we ze maar zo noemen.

    Nog voor de haan drie keer gekraaid heeft, zal Bart de Wever zijn broer Bruno naar de mond hebben gepraat. Geen Kaïn-en-Abelverhaal in dit geval, maar broederlijke toenadering.